Kun je knoflook op olie zetten zodat ze niet zo sterk meer zijn?

Je kunt die potjes kopen met teentjes knoflook en die kun je zo eten. Maar ik kan niet vinden hoe je dat zelf kunt doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Het beste antwoord

Die knoflook is niet gewoon in olie gezet.
Je kan dit ook doen maar je bent dan wel effe bezig.
Dit is het recept dat ik van een Griekse heb gekregen en dat werkt perfect:
Eerst pel je de look en sorteer je hem zodat je teentjes van ongeveer dezelfde grootte hebt (de hele kleintjes gooi je in een zakje of potje in de diepvries), dan zet je ze op in koud water met een klein snuifje zout (net genoeg om de teentjes onder te zetten) en van zodra dit kookt giet je de teentjes look af en verfris je ze onder koud stromend water. Dit herhaal je 5 maal. Na de vijfde maal zorg je ervoor dat je teentjes look door en door koud zijn, hiervoor zet je ze best even in ijswater (water met ijsblokjes dus) daarna droog je ze goed af.
Voor de olie gebruik je best olijfolie, deze kan je even opwarmen met enkele gebroken peperkorrels en/of een rode peper (in de lengte in twee of helemaal fijngesneden) terug laten afkoelen en een takje basilicum en eventueel een tak citroenmelisse toevoegen.
Als je olie iets meer dan lauw is deze over de look gieten en minstens 2 tot drie weken laten staan op een koele plaats (niet in de koelkast want dat is te koud) voor je de look gebruikt.
Deze look kan je ook gebruiken voor het maken van lookmayonaise.
Als de look op is kan je de olie ook gebruiken om mee te koken.
De olie is ook zeer geschikt om mee te fonduen, wel niet enkel deze olie gebruiken maar tezamen met andere olie anders wordt het een lookfondue en dat is niet de bedoeling niet?
Smakelijk

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog effe vermelden dat hoe meer malen je de look opkookt hoe zachter hij zal worden dus als je hem te nog te sterk vindt na 5 maal kook je hem nog een zesde maal en omgekeerd als je hem niet sterk genoeg meer vindt kook je hem een keertje minder. Dat is effe proberen tot je hem naar je eigen smaak hebt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor de moeite WWDiver1. Hier heb ik wel iets aan. Alleen.... inderdaad veel werk. Maar goed.... dat was de bedoeling dus ik moet nu niet gaan klagen. Hahahaha.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja.... goede dingen kosten nu eenmaal wat moeite en tijd nietwaar?!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Alle twee de antwoorden waren goed genoeg voor mij, maar jij was de eerste die reageerde. Bedankt voor je tip.

Andere antwoorden (2)

Knoflook kun je, zowel geperst als ongeperst, een hele tijd bewaren onder een laagje olijfolie. Zorg wel dat alle knoflook onder de olie staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je misschien een site waar ik kan kijken? Ik hoorde dat je moest oppassen voor Botulisme.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inmiddels door Panteao aangegeven.
Knoflook kan bewaard worden in olie, MAAR probeer dit niet zelf te doen!

Ongeacht de potentiële smaak, is knoflook een licht zure groente. De pH van knoflook varieert tussen de 5.3 en de 6.3. Zoals bij alle licht zure groenten, kan in knoflook groei plaatsvinden van Clostridium botulinum, onder gunstige omstandigheden. Deze omstandigheden doen zich voor tijdens het thuis inmaken en onjuiste bereiding van verse kruiden en knoflook in olie mengsels.

Vocht, kamertemperatuur, afwezigheid van zuurstof en een licht zure omgeving bevorderen de groei van Clostridium botulinum. Wanneer dit organisme groeit, produceert het een potentieel toxine dat zuigelingen botulisme veroorzaakt. Wanneer de ziekte niet behandeld wordt, kan dit resulteren in de dood binnen een paar dagen na consumptie van het besmette voedsel.

Knoflook in olie dat bewaard wordt bij kamertemperatuur vormt de ideale omstandigheden voor de productie van het botulisme toxine (licht zuur, geen zuurstof en hoge temperatuur). Hetzelfde gevaar geldt voor geroosterde knoflook in olie. Sinds 1980 zijn er tenminste drie uitbraken van botulisme gerapporteerd die in verband gebracht werden met zelf ingemaakte knoflook.