Welke groenten + saus zitten er normaal gesproken op een broodje kebab en broodje shoarma?

In verschillende zaken krijg ik verschillende samenstellingen. Welke groenten zitten er altijd op een broodje en welke sauzen zijn er?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
26.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verschild zich naar wat voor zaak je gaat als je naar een turk toe gaat gebruiken ze meestal knoflooksaus. en bij de wat goedkopere zaken maken ze namaak saus. Wat dat is ik heb geen idee maar het smaakt wel iets minder lekkerder.

Antwoorden (2)

verschilt dus heel erg per zaak. staat ook nergens voorgeschreven hoe een broodje kebap of shoarma er nou precies uit moet zien.

wat je vaak ziet is dat er ijsbergsla wordt gebruikt en vaak ook wat groene pepers. bij sommige zaken krijg je meer; komkommer, kool, tomaat etc. echter ik zie ook wel eens dat er helemaal geen groente op het broodje wordt gedaan.

qua sauzen; knoflooksaus is toch wel standaard in elke shoarmazaak te krijgen. verder vaak sambal, rode saus, cocktail of satesaus. hangt van de creativiteit van de verkoper af.
9 jaar geleden
Oorspronkelijk werd een broodje shoarma bereid van lamsvlees dat aan een verticaal staande spies gegrild ter plaatse en met platte bewegingen gesneden werd, daarna in een koekenpan werd opgebakken en fijner gesneden. Het pita broodje werd onder de grill verhit [gaat ook prima in een broodrooster], ingesneden en gevuld met heel fijngesneden ijsbergsla, [lams]shoarmavlees en naar smaak kwam daar saus bij.
De nr.1 saus was de knoflooksaus met de volle romige saus, die verworden is tot een slap aftreksel van zurige yoghurt... Ook maken zij rode saus en als ik het goed heb nog pepersaus.

Van een broodje kebab heb ik geen verstand, helaas.

Tegenwoordig is een broodje shoarma in meerdere andere smaken verkrijgbaar: varken, kip en kalkoen in de supermarkt, als basis van een eigen gemaakt broodje Shoarma. Er volledig aan voorbijgaand dat een broodje Shoarma begint bij de keuze van LAMSvlees... en daarbij dus ijsbergsla en knoflooksaus. Al wordt er tegenwoordig ook veel rode saus verkocht en ook nog uiensaus dacht ik.
De keuze van het vlees is voor tweeërlei uitleg vatbaar, afhankelijk van de herkomst van de klant [westers / oosters] zal daar voorkeur zijn voor Lams of varken. De keus voor varken houdt vaak in dat gekozen wordt voor een lagere prijs en lams wordt gekozen door de Islamitische klant en de mensen die Shoarma alleen met Lamsvlees waarderen.

De eerste winkels die hier een broodje shoarma verkochten werden geopend door immigranten uit het Midden Oosten,veelal Egyptenaren.

Uit de bron:
Shoarma wordt vaak geserveerd in een pitabroodje en overgoten met een saus zoals tahini, knoflook, mayonaise (gebruikelijk in Europa) of een pepersaus. http://nl.wikipedia.org/wiki/Shoarma