Kan je van zelfgemaakte marinade ook saus maken?

Vaak hebben bijv. Surinaamse gerechten saus zoals ketjap en dergelijke.
Kan je ook van een zelfgemaakte marinade extra maken, zodat je er ook saus bij hebt voor over de rijst?
En moet ik die dan ook apart opwarmen?
Of kan ik die bij de kip in de pan doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
9.8K

Antwoorden (2)

Ja, je kunt van zelfgemaakte marinade saus maken.
Je kunt trouwens saus maken van alles wat je maar wilt en lekker vindt.
Ook kun je marinade maken van alles wat je maar wilt en lekker vindt.
Je kunt het koud, warm, apart of over een willekeurig gerecht serveren.
Je bent hier echt absoluut vrij in.
9 jaar geleden
Er is toch wel wat verschil tussen marinade en saus.
Marinade heeft tot doel het vlees op smaak te brengen en mals te maken. Naast kruiden zijn zure en zoute toevoegingen hierbij ook van belang. Zij zorgen immers voor het veranderen van de structuur van het vlees.

Zou je deze marinade 1 op 1 ook gebruiken als saus, dan is de kans groot dat de smaken in je mond veel te overheersend zijn. (te zuur en te zout)

Wil je dit soort marinades geschikt maken om over de rest van je eten als saus te gebruiken, worden er vaak extra suikers aan toegevoegd. Bruine basterdsuiker, ketjap manis of honing zijn hier bv geschikt voor.

Gebruik je als basis de gebruikte vleesmarinade, dan wel alles goed verhitten in een steelpan. De marinade is immers in aanraking geweest met rauw vlees.