Is er iemand die weet of en wat de verhouding van suiker en water is, bij het maken van Italiaanse meringue?

Bijvoorbeeld: per 100 gram suiker moet je...(zoveel) water gebruiken.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.6K

Antwoorden (1)

40 gram water op 100 gram suiker.

En ja, water in grammen, in de patisserie hoor je alles in grammen te meten. Maar goed, 40 ml water is hetzelfde ;)

Toegevoegd na 14 minuten:
Maar er zijn ook recepten waarbij de verhouding water-suiker 1 op 1 is of waar de verhouding 1 deel water op 3 delen suiker is...

Uiteindelijk gaat het er om dat het water en de suiker een siroop vormen (geen karamel, daarom moet er water bij). Suiker verdampt niet, water wel. Daarom laat je het geheel van suiker en water in een pannetje zitten en wacht onder voortdurend roeren tot je een mooie heldere suikersiroop hebt.
Hoe meer water, hoe langer het duurt, hoe minder water, hoe sneller de boek karamel wordt.

Ik zou aanraden de eerste keer iets meer water te gebruiken, bijvoorbeeld 1 deel suiker op 1/2 deel water, dan is het makkelijker controleerbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Italiaanse meringue is iets steviger dan een gewone meringue. Bij jou juist niet het geval? :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de suikersiroop wordt de merengue steviger dan een gewone merengue (waar geen warme suikerstroop door de eiwitten gaat, maar losse suiker). Dus, jawel. Bij mij is dit ook het geval, alleen moet je in mijn recept de suikersiroop iets langer laten indikken voor hetzelfde resultaat als in jouw recept.
SimonV
9 jaar geleden
Je "40 gram water op 100 gram suiker" had
'"20 gram water op 100 gram suiker" moeten zijn.
Kijk maar naar je bron ('40 gram water op 200 gram suiker").
Maakt niet uit, de rest van je degelijke antwoord zet alles weer op losse schroeven!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, ik zag het ook net.
Waarom zet het het allemaal weer op losse schroeven dan? Het is toch gewoon waar?
SimonV
9 jaar geleden
De ene bron zegt dus "20 gram water op 100 gram suiker" . Maar jouw andere bronnen zeggen weer wat anders... Je hebt dus niet ëén verhouding die overal gebruikt wordt.