2 liter runderbouillon, vers getrokken of van een blokje of tabletje
100 gram rijst
1/4 savooiekool
250 gram doperwten (afhankelijk van het seizoen vers of uit de diepvries)
150 gram ham
1 kleine knolselderij
100 gram spinazie
1 teentje knoflook
2 tomaten
1 ui
2 winterpenen of 4 bos-worteltjes
4 aardappels
geraspte Parmezaanse kaas

Breng de runderbouillon aan de kook
Doe hierin de rijst (ongekookt),
Was en snijd de savooiekool fijn
Was de spinazie
Schil en was de knolselderij en snijd deze in blokjes
Was de tomaten en snijd deze in blokjes
Schil de wortels, was deze en snijd deze in blokjes
Schil de aardappels en was deze – snijd de aardappels ook in dobbelsteentjes
Snijd de ham in kleine blokjes
Pel de knoflook en snijd deze fijn
Voeg hierna alle gewassen en gesneden groenten toe, plus de ui en de knoflook en de aardappels en de ham
Laat het geheel voor de Minestronesoep 45 minuten koken, op laag vuur, onder zo nu en dan doorroeren

Strooi vlak voor het serveren van deze Minestronesoep, de geraspte Parmezaanse kaas hierover uit