Hoe maak ik een lekkere honing mosterddressing en hoe lang kan je die bewaren?

Een beetje zoet zuur maar zeker niet te scherp.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
5.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie het recept van de andere: ik gebruik ook wel limoensap, maar balsamico vind ik wat lekkerder. Het is ook lekker om verse peterselie en bieslook toe te voegen. Je kan ook wat gesnipperde uit, bij voorkeur sjalot toevoegen. Gebruik wel een grove mosterd. Omdat het zuur bevat kan je het zeker 3 dagen bewaren, maar zonder peterselie en bieslook ook langer, b.v. een week, maar de smaak gaat dan wel wat achteruit. Ik zou dus voor 2 of 3 dagen maken en de verse kruiden per dag toevoegen.

Het beste antwoord

INGREDIËNTEN

-1 eetlepel honing
-1 eetlepel mosterd
-2 eetlepels citroensap
-4 eetlepels olijfolie
-eventueel peper / andere smaakmaker

BEREIDINGSWIJZE

Mix de honing (even in de magnetron om vloeibaar te maken) en de mosterd met de olijfolie en voeg als laatste het citroensap toe. Als het niet goed mengt, voeg dan nog een paar druppels citroensap extra toe. Deze dressing is lekker op een krop gewone sla. Niet aan te bevelen op rucola omdat deze op zichzelf al een pittige smaak heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En dan niet teveel maken omdat het niet heel lang houdbaar is.
Plusje van mij!

Andere antwoorden (2)

Ik maak eerst een klein teentje knoflook heel fijn. Vervolgens meng ik de knoflook met olijfolie en balsamico-azijn, en wat grove mosterd.
Tot slot voeg ik honing toe.
De hoeveelheden moet je een beetje mee experimenteren, en aan je eigen smaak aanpassen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier gaat het meteen op, maar het lijkt me dat je het afgesloten in de koelkast wel enkele dagen kan bewaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Enkele dagen moet inderdaad wel lukken, maar ook niet al te lang bewaren. Gewoon niet teveel in één keer maken. En een aanvulling: het is met een dressing vaak zo dat je 3 of 4 delen vet ((olijf)olie) op 1 deel zuur (balsamicoazijn; citroensap) gebruikt. Verder: plusje.
- honing
- mosterd
- citroensap
- olijfolie
- azijn
- peper

Zowel honing, citroensap, azijn als olijfolie verhogen de houdbaarheid van producten. Een mix daarvan is dus lang houdbaar.

Ik gebruik nooit mosterd. Mosterd zit in het recept als emulgator, waardoor de olie gemakkelijker met water (citroensap etc) kan mengen. Maar als je het net voor het eten opnieuw mengt (door te roeren), is er geen emulgator ofwel mosterd nodig. Hoe het zit met de houdbaarheid van mosterd, zou je moeten opzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een goede balsamico kan er ook nog bij! :)