Hoe bak je snackbar patat?

Heey allemaal,

hoe kan het dat friet bij de snackbar altijd veel lekkerder is dan thuis? Ik bak in zonnebloemolie op 180 graden met ingevroren friet van de AH. Ik probeer het van te voren altijd nog even te laten ontdooien maar ik krijg altijd die dunne donkerbruine frietjes i.p.v. die gele dikke knapperige friet.
Ligt dit aan het vet dat ik gebruik of aan het merk van de patat zelf?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
11.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ontdooien is helemaal niet nodig,ik gooi ze er bevroren in en heb mooie goudgele patat.

Het beste antwoord

Doe de gesneden frites die je het mooiste met een fritessnijder krijgt, en maak ze niet te dun, want dunne frites nemen meer vet op , in een ruime bak, bestrooi met flink wat zout, meng goed, en giet er zoveel koud water op dat de aardappelen onderstaan. Laat ze enkele uren staan. Hierdoor wordt vocht aan de aardappelen onttrokken, waardoor de frites krokanter zullen worden. Laat de frites goed uitlekken in een vergiet.

Bak de frites in twee gedeelten. Eerst, het voorbakken, dat dient om de friites gaar te krijgen, daarna worden de frietjes krokant en bruin afgebakken. Het voorbakken kan ruim van te voren gebeuren.
Voorbakken: Verhit het ossewit in een pan of speciale frituurpan tot 160 C. Frituur de patat in kleine hoeveelheden tegelijk (anders koelt het vet teveel af met als resultaat te vette frites) gedurende vijf minuten.Laat ze goed uitlekken , en stort ze op een plateau bedekt met keukenpapier.
Afbakken: Verhoog de temperatuur van het vet naar 190C. Bak de frites -weer in kleine porties- tot ze knapperig goudbruin zijn. Nu zijn één tot twee minuten voldoende. Laat weer uitlekken in een zeef, maar strooi er nu meteen weinig zout over.
Er zal commentaar op het gebruik van ossewit { vet } komen, maar het worden wel de lekkerste frites. Maar één keer per maand zondigen mag wel , denk ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een combinatie van meerdere factoren. Je hebt in verhouding een kleine frites-pan en je doet er in verhouding te veel frites in, waardoor het vet te veel afkoelt. Verder kan de temperatuur ven het vet afwijken van de ingestelde temperatuur, doordat de thermostaat niet zuiver aangeeft/werkt.
Je zult even moeten experimenteren met klein porties om er achter te komen op welke temperatuur je de thermostaat exact in moet stellen.
Maar, mooie gele knapperige frieten bakken is en blijft moeilijker dan het lijkt.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zorg er voor dat de frieten al op kamertemperatuur zijn als ze de pan in gaan.
9 jaar geleden
Even enkele tips over het bakken van lekkere frietjes:
Begin met je frietjes zelf te snijden van verse aardappelen in plaats van die diepvrieszooi. Tracht wel ze allemaal enigszins dezelfde dikte te snijden.
Even afspoelen en drogen met een propere handdoek.
Bak je frietjes in vet, niet in olie.
Dan over het bakken zelf:
Nooit je friteuse overvullen daar je anders een te grote temperatuurval krijgt
Bak je frietjes voor op circa 155 graden C tot ze zacht zijn. Hiervoor moet je even zachtjes knijpen op een frietje en als je voelt dat er geen harde kern meer is haal je ze uit en kieper ze op een bord of zo. Dan bak je het tweede baksel enzovoort....
Afbakken doe je op 190 tot 200 graden C. Wederom je friteuse niet overvullen en je frietjes mooi goudbruin laten bakken.
Als ze gebakken zijn even uitschudden en in een kom met een keukenrolpapiertje gieten nog even opschudden (met of zonder zout) en smullen maar.
Smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit je frituur boven de 185 laten komen dat komt te dicht bij de ontbrandingstemperatuur van de olie en kan heel gevaarlijk zijn, ook gaat het vet walmen en stinken
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Kmeewl, ik bak al meer dan 45 jaar frietjes op de eerder beschreven manier.
Ik heb nog NOOIT mijn frituur in brand weten vliegen, ook is deze nog nooit gaan walmen en stinken.
Je moet wel een kwaliteitsvet gebruiken.
Schoon vet (zonnebloem maakt niet uit) en je frituur iets lager zetten tussen 170-175 en niet teveel tegelijk. Nooit in de reuzel bakken tenzij je n hoog cholesterol en en vaatziektes prefereert xD
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm zelf gesneden en 2 keer gebakken patat vind ik ook altijd erg lekker, maar je moet wel precies de juiste aardappelsoort hebben want anders komt het ook niet goed. En eerlijk gezegt, hoewel erg lekker, vind ik dat absoluut niet lijken op de patat uit de snackbar.
Mijn manier om patat te krijgen zoals in de snackbar is minder culinair maar voor mij het beste resultaat en weinig gedoe.

ik koop de verse franse friet van albert hein uit de koeling en bak deze in 2 porties in 4 minuten in mijn frituurpan in vet van Diamant, grijze fles,( is vloeibaar maar geen olie)

Probeer het maar een keer, ik garandeer je dat het veel meer op snackbarpatat lijkt dan diepvriespatat.
Eet smakelijk!