Mag je een kookboek uitgeven als de recepten ook door anderen gebruikt zijn?

Ik heb koken als hobby. Ik heb allemaal lekkere recepten en daar wil ik iets mee gaan doen. Toen ik wat research deed, kwam ik erachter dat sommige van mijn recepten al op internet staan. Mag ik deze dan toch uitgeven in 'mijn' boek of publiceren op 'mijn' kookwebsite?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Antwoorden (2)

Het auteursrecht ligt bij recepten een beetje gecompliceerd.

De chef-kok die een nieuw recept voor een gerecht bedenkt en dit aan de keukenbrigade vertelt, heeft het auteursrecht op dit nieuwe recept. Zolang de chef-kok het idee alleen maar ‘in zijn hoofd’ heeft en nog niet concreet heeft gemaakt, kan hij geen beroep doen op bescherming van de auteurswet. Beter is het nog als de chef-kok het recept opschrijft. Hij kan dan makkelijk aantonen dat het zijn idee was.

Het probleem bij recepten is dat een geringe wijziging in de receptuur niet gezien wordt als inbreuk op het auteursrecht. In de praktijk zal daarom het auteursrecht op receptuur van weinig of geen waarde zijn.

Als iemand echter de recepten uit een kookboek letterlijk in zijn eigen kookboek overneemt of het ontwerp van een menukaart van een ander in zijn eigen bedrijf gebruikt, dan is schending van het auteursrecht natuurlijk duidelijk.

Het moet dan wel gaan om een recept met een eigen "stempel" en niet over een recept voor pannenkoeken ofzo.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het Auteursrecht eindigt na afloop van 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari volgend op het jaar waarin de maker van het werk is overleden. De duur van het auteursrecht is derhalve afhankelijk van het moment van creatie en het moment van overlijden van de maker.
Indien het Auteursrecht in handen is van een onderneming, eindigt het recht na verloop van 70 jaar na eerste publicatie van het werk.
Als er geen auteursrecht meer op een werk rust, valt het werk in het publieke domein en mag iedereen het werk kopiëren, publiceren en bewerken.

Aangezien veel recepten en bereidingen ouder dan 70 jaar zijn, stom voorbeeld : {bewijs maar dat b.v gekookte of gebakken aardappels pas 69 jaar geleden gekookt werden?}

Ik denk als je eigen recepten publiceerd, dat je geen problemen zult krijgen.