Hoe komt het dat als ik een cake bak, er midden op de cake een soort kloof komt te zitten?

Ongeveer als op het plaatje, maar meestal nog erger...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Dan is de baktemperatuur te hoog. De cake ziet er trouwens ook behoorlijk donker uit.

Het geheim van een mooie cake is, heel langzaam op lage temperatuur bakken. 1,5 uur op 140 à 150 graden. Dan krijg je mooie goudgele cake.

Het eerste uur nooit het deurtje van de oven openmaken!

Toegevoegd na 1 minuut:
Als de cake klaar is, laat hem dan een half uur in de vorm afkoelen en keer hem dan op z'n kop op een plank. Zo wordt hij ook mooi plat aan de onderkant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kan twee dingen doen:
- minder zelfrijzend bloem toevoegen
- de oven minder warm zetten (maar wel langer laten bakken dan)

Deze scheuren ontstaan doordat het cakebeslag de korst van de cake laat openscheuren door overmatig rijzen. Wanneer je de cake wat langzamer bakt dan zal het beslag meer rijzen voordat de korst hard wordt en dan ontstaat er niet zo'n soort kloof.
Minder zelfrijzend bloem toevoegen zal simpelweg het rijzen van de cake verminderen, wat ook kan helpen.

Als laatste toevoeging: Wat is er mis met zo'n scheur? de cake wordt er mooi luchtig van :).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de lucht die uit de cake geperst wordt door de hitte.
Ik heb het ooit eens van een bakker gehoord. Want de caken in de de "fabrieksverpakkingen zijn altijd helemaal plat. Maar daar had de bakker ook geen antwoord op. Als je cake zelf bakt komt er idd een bult op. Goeie vraag+