Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat tapioca zo erg aankoekt?

Ik heb vandaag voor het eerst tapioca klaar gemaakt. Ik heb het water eerst laten koken en toen pas de tapioca erin gedaan.

Ik heb steeds geroerd en nadat alle balletjes doorzichtig waren heb ik het in de zeef gedaan...dat was geen succes. Het leek alsof er jelly pudding aan de buitenkant van de zeef zat.

Ook de bodem van de pan zat vol met aangekoekte tapioca. Uiteindelijk heb ik het maar in de vergiet gedaan flink afgespoeld met koud water en daarna met siroop gemengd en koud gezet. En de smaak is lekker. Dus voor morgen een lekker toetje :-)

Maar hoe voorkom ik die dikke koek in de pan...en hoe krijg ik die eruit? Heet water helpt niet. De structuur is van jelly alleen lost het niet op zoals jelly.

10 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Het beste antwoord

Als kind kreeg ik altijd tapiocapap.
Eerst moet je de korrels een half uur weken in water. Dan in de zeef onder de kraan ,spoelen, en daarna pas in de pan met kokend water -of als je pap wilt melk- doen. Bij tapiocapap voeg je kaneelstokje en citroenschil toe en dan zachtjes roeren en gaar koken. Fijne tapioca kook je in plm een half uur en grove en een uur. Je doet er bruine suiker over.
Als je de tapioca niet weekt en afspoelt daarna, dan bindt het zetmeel veel te veel en door het afspoelen na het weekproces ben je een groot deel van de kleverigheid kwijt.
Raadpleeg eens een oud Haagse of Amsterdamse kookboek, zeg een uit de jaren direct na de oorlog. Toen werd veel tapioca gebruikt!

Toegevoegd na 3 dagen:
En die dikke koek er uit: eerst wegkrabben wat los kan. Daarna in de week zetten met een fikse schep soda of Biotex. Nachtje weken en dan zal het al een stuk beter gaan. Omdat er veel zetmeel in zit zal je wellicht daarna nog moeten weken met een scheut azijn in het water. Is de pan dan nog niet blinkend schoon, een keertje iets koken met tomatenpuree of appelmoes. Ook aardappelen koken reinigen een eigenwijze pan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hallo heervoldemort
Ik kook tapioca in melk in de magnetron.
Zo nu en dan omroeren en koken totdat de kern bijna glazig is. Dan laat je de pap rustèn om na te garen. Zo wordt het precies goed en zonder aangekoekte pan :)
( overigens het recept kan je vinden op smulweb)
Succes!
Groet Jacqueline