Waarom is roomboter nog steeds zo slecht smeerbaar ?

Margarine is allang smeerbaar, zelfs recht uit de koelkast.

Mijn roomboter in de kast is of gesmolten als het een beetje warm is, of hard en niet (nauwelijks) smeerbaar als het maar iets kouder is.

Gewoon lekker smeerbaar lijkt onmogelijk. (ondanks wat de verpakkingen soms beloven)

Met alle moderne technieken van tegenwoordig moet het toch mogelijk zijn ook roomboter net zo smeerbaar te maken als margarine ?!?

Het beste antwoord

Zo is roomboter nu eenmaal, het is een natuurproduct. Met allerlei toevoegingen zijn die eigenschappen goed aan te passen, maar dan zou het geen echte roomboter meer zijn. Dat hoeven overigens niet perse chemicalieen te zijn. Door bijvoorbeeld een beetje slaolie toe te voegen wordt de boter direct veel zachter. Maar nogmaals: dan is het geen echte boter meer.
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door de jaren heen werd steeds meer bekend over gezonde voeding. In 1902 kreeg Wilhelm Normann patent op zijn methode om vloeibare oliën om te zetten in vaste vetten (harden). Het dierlijk vet kon daarmee vervangen worden door plantaardige oliën. Door meer kennis werd het mogelijk om de van nature in plantaardige oliën voorkomende goede onverzadigde vetten te verwerken en het aandeel verzadigd vet te verlagen. Hierdoor werd margarine zachter en smeerbaarder. In de reclame voor margarine wordt smeerbaar vet steeds aangeduid als gezond vet. In wetenschappelijke zin is dat nooit bewezen.

De echte roomboter wordt gemaakt van de room (met zo’n 84% vet) van rauwe, niet opgewarmde en niet-gestandaardiseerde melk. En is dus hard.
Boter kun je het beste buiten de koelkast bewaren. “Zo kun je hem prima smeren. Niets is erger voor boter dan het in-en-uit de koelkast zetten. Bij kamertemperatuur bederft de boter echt niet zo snel. Maak desnoods de porties die je buiten de koelkast bewaart kleiner. Boter is trouwens een van de weinige producten die niet voor voedselvergiftiging gevoelig is. Bacteriën houden niet zo van vet en het weinige vocht wat er in zit is hen te zuur en te arm van samenstelling.”

Botergoud Melange

De smaak van roomboter is het aller-lekkerst, maar het smeert -net uit de koelkast- vaak moeilijk en trekt je boterham kapot. Daarom heeft Botergoud de Melange van Botergoud Roomboter met plantaardige olie ontwikkeld. Een zachte, romige smaak en makkelijk smeerbaar in een handig kuipje.
Maar dit is geen echte roomboter.