Hoe maak ik spruitjes zo lekker mogelyk klaar?

Myn vriend houd nt écht van spruiten. Ik wil ze toch zo lekker mogelyk klaarmaken zodat ie smakelyk eet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
12K
rose
14 jaar geleden
Waarom zou je spruiten eten als je ze niet lekker vindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spruitjes schoonmaken, kwartiertje in zout water laten staan.Spoelen. Dan blitzhakken of heel fijn snipperen. Door de sla mengen, met gehakte nootjes, blauwe kaas.Beetje slaolie en azijn mengen met wat kruiden. Aanvullen met in blokjes gesneden peer.
Met andere woorden: spuitjes eet je rauw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je iets klaarmaken waar je vriend écht niet van houdt? Ik heb ook een paar van die dingen, die eet ik gewoon als mijn man een avond er niet is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose en Suzy,hij lust ze wel maar nt graag,wil t daarom wat aantrekkelyker maken voor hem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose en Suzy,hij lust ze wel maar nt graag,wil t daarom wat aantrekkelyker maken voor hem.

Het beste antwoord

Geld voor elke groente, maar vooral voor spruiten, niet te gaar maken, ze moeten een beetje een bite hebben.
De meeste mensen die ik ken waarvan iemand in het gezin geen spruiten lust, ja logisch, als je ze helemaal tot pap kookt, "zie ik dan altijd"

Meschien met een kaassausje, of wat uitgebakken spekblokjes erdoor, is ook erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
smulpaap ;-) + 1 voor je spekjes, zolang het maar gerookte spek is :-) anders pik ik die + weer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik heb net gerookte zalm op, erg lekker, maar vroeger vond ik gerookte dingen niet lekker, maar smaak verandert, hahaha.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten veel goede tips tussen,die van jou heb ik als eerste geprobeerd en we hebben beiden heerlijk gegeten écht jammie! Thanx 4 je antwoord.

Andere antwoorden (24)

Roerbakken met olie en knoflook.
Maar dan op heel hoog vuur en dat het ook echt lekker bruin wordt. Daarna wat zout en peper of ketjap op doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed wassen en daarna stomen.
Naar smaak nog wat kruiden er over heen.

Misschien vindt hij ze lekkerder met een groentesausje er overheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met satésaus.

Of gekookt en dan met geraspte kaas erover, even in de oven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe er een schepje suiker bij in het kooknat, ze worden dan aanmerkelijk minder bitter.

Andere mogelijkheid is een eetlepel kerriepoeder i.p.v. suiker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koken tot bijtgaar. Van het vuur halen, rauw ei en geraspte kaas erdoor en ene vleugje nootmuskaat. Goed roeren.
Je krijgt wel een vieze pan, maar erg lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gesnipperde uien en spekblokjes bakken en door de spruitjes scheppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en daar nog stukjes appel bij, jammie
Tot moes koken, wachten tot het water verdampt, de moes zwart aanloopt, roodgloeiend wordt en uiteindelijk spontaan ontbrandt.

Toegevoegd na 52 seconden:
Waar ik maar mee wil zeggen dat:

a) Lekker nogal subjectief is.
en
b) je spruiten het beste niet te lang kunt komen omdat de meeste problemen met 'niet lekker vinden' daarmee in verband te brengen zijn.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik bedoelde niet te lang koken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, dat zij ik ook al hahaha +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan krijg je van mij ook een plus.
'T is maar net waar je van houdt. wij prefereren de gekookte spruitjes die zo gaar zijn, dat ze op je tong smelten. Ik gebruik hiervoor liefst de kleine spruitje, die bij de groenteman apart te koop zijn. Na het schonen kook ik ze tien minuten en laat ze verder in hun kookwater staan. O ja, de spruitjes net onder water zetten. Zo'n 10 minuten voor dat de piepers en het vlees klaar zijn, breng ik mijn spruitjes weer aan de kook. als de rest klaar is, de spruitjes afgieten, een klontje margarine er over, een snufje peper en wat nootmuskaat. Het water loppt me nu al uit de mond, allen al bij de gedachte.
Eet smakelijk.
14 jaar geleden
Voeg een beetje mosterd toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indiase spruitjes met basmatirijst.
Hoofdgerecht 4 personen.

Ingrediënten:
300 g basmatirijst
2 eetlepels olijfolie traditioneel
500 g kipfilet
2 uien
2 teentjes knoflook
1 kuipje kruidenpasta voor tikka masala à 100 g
500 g spruitjes
2 dl kokosmelk
(versgemalen) peper, zout
3 eetlepels rozijnen
2 eetlepels verse koriander

Bereiding:
Kook de basmatirijst volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit in een braadpan de olie en bak de in reepjes gesneden kipfilet bruin aan. Bak de fijngesneden ui en knoflook 1 minuut mee. Voeg de kruidenpasta met de schoongemaakte spruitjes, de kokosmelk en 1 dl water toe. Breng alles aan de kook en draai het vuur laag. Stoof de kip met de spruitjes 10 minuten met de deksel op de pan. Neem de deksel van de pan en verwarm de curry nog ± 5 minuten, tot de spruitjes beetgaar zijn. Voeg zout en peper naar smaak toe. Meng de rozijnen door de rijst en schep de rijst in 4 kommen. Verdeel er de Indiase spruitjes over en bestrooi met de fijngehakte koriander.

Bevat per eenheidsportie:
P.p. 2875 kJ/685 kcal, 38 g eiwit, 25 g vet, waarvan 11 g onverzadigd, 77 g koolhydraten, 7 g voedingsvezels.

Variatietip: Vervang de kipfilet door hamlappen, kalkoenfilet of tofu.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu lijken spruitjes tegenwoordig wel iets zoeter van smaak dan vroeger.
Ik maak ze altijd klaar of met een gefruit uitje erbij, of met een kaassausje erover.
Spruitjes met wat mosterd is ook lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kook ze niet te lang en roerbak ze daarna nog even met een uitje en uitgebakken spekjes. Pindasausje er bij serveren en smullen maar, mmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snij ze heel fijn en dan even bakken, tot ze (de snippers) beetgaar zijn. Dan door de gestampte aardappels. Eventueel nog andere lekkere dingen toevoegen naar smaak. Kaas erover en even ion de oven de kaas mooi laten smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor iemand die weinig van spruitjes houdt is de eenvoudigste tussenopossing een combinatie met andere groenten als wortelen, selder, raap, venkel , selder .Dus een variant van hutsepot en dan wat mosterd uit Dijon. Ook een tip : kies kleine spruitjes uit en laat breng op de onderkant een vierkante inkerving aan om sneller te koken .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak bij het schoonmaken een 'kruisje' met je mes in de onderkant van de spruitjes, hierdoor worden ze minder bitter.
Spruitjes stampot, met geruld gehakt en spekjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gekookte spruitjes maken en er dan uitgebakken spekjes en slagroom of kookroom doorheen roeren. Je kan dit ook nog in de oven doen met een kaaskorstje, maar het hoeft niet. Eventueel combineren met ui.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spruitjes, geen probleem, kook ze en giet ze af. Daarna roerbakken met een uitje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verse spruiten eerst schoonmaken en enkele dagen in de vriezer.
Bevroren spruiten en een klein ui in ruim water 10 min koken, afgieten en koud laten worden.
In een kom van 100 gr. bloem, een ei, melk, een tel. kerriepoeder, smaakversterker, (maggi of sojasaus) een dikke beslag van maken.
De spruiten op een satestok of een fondue vork prikken, door de beslag halen en in hete olie bruin en knapperig bakken (ik gebruik een wok met olie, niet teveel tegelijk ca. 10 stuk).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spruitjes halveren en met een uitje spek en gember laten stoven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Smooren in appelsap met sukjes appel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eerst de spruitjes lichtjes blancheren om de kwade smaak weg te krijgen , daarna aanstoven in boter met daarin een weinig gerookt spek , kruiden peper en zout
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in bierbeslag en dan frituren ook erg lekker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met rookspekjes! HMMMM. De spruitjes gaan dan helemaal naar de spekjes smaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met kerrie en sambal lekker stoven. Lekker bij nasi!