Net een combi magnetron gekocht maar hij kan maar tot 200 graden is dit goed genoeg?

Heb me laten inlichten en dit zou de beste combimagnetron van het ogenblik zijn (de beste ovenfunctie) Samsung CE118PT-X1/XEN maar, lees net de gebruiksaanwijzing en hij kan maar tot 200 graden.
Is dat hoog genoeg om dingen te kunnen bakken? Denk aan broodjes afbakken, cake bakken etc.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
21.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb zelf mijn samsung combi vervangen door een groot fornuis met grote oven. Eten komt daar echt veel lekkerder uit. Afbakbroodjes en croissantjes smaken compleet anders (beter !) dan uit de Samsung. Die van mij kostte destijds ca. 400 euro. Als ik dat geweten had, had ik hem veel eerder vervangen. Volgens mij kun je daarom beter een professionele oven kopen dan deze Samsung. Die zijn duurder maar je krijgt ook meer. Met professioneel bedoel ik de modellen van Siemens, Bosch en aanverwanten. Het is natuurlijk uiteindelijk wat je er voor over hebt maar zo'n Samsung rond 300 euro zou ik niet kopen als het even kon. Samsung zal ook betere combi's hebben neem ik aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een echte oven is altijd interessanter, maar wil je een goede oven ben je behoorlijk wat geld kwijt en je moet er nog maar plek voor hebben. Ik heb zelf een comi magnetron, deze kan tot 220 graden, maar daar staat hij nooit op.
Ik bak zeer regelmatig, alle baksels komen er goed uit.
Bij veel dingen is bakken op lagere temperatuur nog beter dan op heel hoge temperaturen

Antwoorden (3)

200 graden houdt niet over, vaak wordt 220 graden gevraagd en hoger kan ook geen kwaad. Een fornuis met grote oven is van een heel andere orde dan zo'n combi van Samsung. Het eten komt daar aanzienlijk beter uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ben het niet eens met dit antwoord, mijn heteluchtoven komt niet hoger dan 200 en ik gebruik hem voor bijna alles wat je je kunt bedenken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn samsung trok het niet, ook niet als je de temperatuur niet lager instelde. Mijn nieuwe oven doet dit wel goed. Dus, als het echt een goede oven is, kom je een eind. Dit geloof ik echter niet voor dit model van Samsung. Eten wordt wel gaar maar het gaat beter en wordt lekkerder in een 'echte' oven. (Weet ik *nadat* ik mijn samsung had afgeschreven.) Ik wil niet terug naar de Samsung.
Het gaat om een heteluchtoven. Een heteluchtoven verwarmt op een andere manier dan een gewone elektrische oven of gasoven. Sommige zeggen zet een heteluchtoven minstens 10 % lager dan dat er in het recept staat.
Voor een heteluchtoven staan er daarom ook vaak lagere temperaturen op verpakkingen. Is in een gewone oven 220 graden nodig dan is voor een heteluchtoven 200 graden al voldoende.

Dus je zou kunnen stellen dat je heteluchtoven met een maximum temperatuur van 200 graden overeenkomt met een gewone oven temperatuur van 220 graden. Dat zal voor het afbakken van broodjes geen problemen geven. Voor uitgebreidere recepten kan het net wat te laag zijn, maar kun je een iets langere tijd instellen of je kunt de combinatie met magnetron en grill gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, ik heb een heteluchtoven en die komt NOOIT boven de 200 graden en ik bak er broodjes in af, maak zelf pizza en voor cake en taart kom je niet eens in de buurt van de 200.
ja hoor, dat is genoeg om te doen wat jij aangeeft. Dat is ongeveer waar ik ook een oven voor gebruik en ik heb nog nooit hoger dan 180 graden hoeven instellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank jullie wel voor de antwoorden.