Inductie kookplaat.veilig,hygienisch enz.wordt nu ook het meest geadviseerd door keukenspec.waarom hebben alle restaurants het dan niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

In Nederland is gas (vooralsnog) veel goedkoper dan electrisch koken (halogeen, inductie).

En als je veel hitte nodig hebt (bijv. bij wokken) is inductie ook niet zo geschikt.

De reden dat keukenspecialisten het adviseren is een verkooppraatje. De kookapparatuur is voor inductie een stuk duurder en waarschijnlijk zijn de marges waarop wordt verdiend ook goed.

Dit neemt niet weg dat voor thuis inductie een aantrekkelijk alternatief is (het kookt ook lekker), maar je moet er wel een aparte stroomgroep voor aanleggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. Het is trouwens niet zo dat er geen enkele restaurants zijn die op inductie koken. Het heeft immers ook voordelen, je kunt de warmtebron heel snel hoger of ook heel erg laag zetten en de kans op verbranden van je hand bij te hete handgrepen (als je die boven een gasvlam per ongeluk laat staan) is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goede argumenten,
groeten dweil

Andere antwoorden (5)

Omdat koks de pannen nog wel eens scheef houden wanneer ze bijvoorbeeld iets moeteten kloppen. De hitte bron van een inductieplaat is dan weg omdat het magnetischveld word onderbroken. Op gas koken gaat in deze gevallen denk ik beter. Ik kook zelf ook op inductie, ik vind het erg fijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er in een restaurant op een totaal andere manier gekookt wordt dan thuis. Ten eerste al de hoeveelheden per keer (logisch, natuurlijk - ga maar eens een portie roerei maken voor het ontbijtbuffet voor zo'n 50 mensen...), maar ook het meer geleidelijk warmer/kouder worden van inductie is niet handig als je voor een tafel van bijv. 10 personen alle gerechten(verschillende, + de bijgerechten) op hetzelfde tijdstip klaar moet hebben - het duurt gewoon véél te lang voor je zo'n plaat zo heet hebt, als je het met gas (en véél grotere gaspitten!!!) kan doen.
Bovendien beginnen de koks al om zo'n 10 uur 's morgens met het voor-koken van veel gerechten, die dan per portie opgewarmd worden als ze 's avonds besteld worden.
(bijv: coq au vin - in het restaurant waar ik gewerkt heb, was om 11 uur 's morgens voor zo'n 20 porties de 'coq' klaar, en ging dan de koeling in)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allee, hier nog een inductie-koker. Het is vooral de investering die je moet doen. De kookplaak zelf, maar ook de potten en pannen moeten geschikt zijn. En daarbij komt ook nog de kans op beschadiging(en). Een gas-kookplaat kan er wel tegen als je hem een beetje ruw behandelt. Bij een inductieplaat moet je toch wel war voorzichtiger zijn. Een scheur in de glasplaat kan fataal zijn.
14 jaar geleden
Je geeft het zelf al aan, veilig hygienisch enz. Als je voor de keuze staat en je bent een echte liefhebber van koken, neem dan gas. Aan is aan en uit is uit. De verhalen van het is net zo snel als gas ben ik al lang vergeten.
Houd je van makkelijk schoon maken en een mooie uitstraling, ga dan maar voor inductie.
Maar nogmaals, koken op gas is prettiger.
Heb zelf gekozen voor inductie maar ik heb spijt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met gas kan je meer gevoel met koken hebben is mijn ervaring ook mbt 't schuin houden vlam erin etc. Gas is gevoel en tja en die andere kookplaten heel mooi maar gas is fijner. En trouwens gas niet hygiënisch? Doe er alu folie op 't kooktoestel ;)