Is zeezout (gezonder beter ) dan gewoon zout keuken zout ? (met maten gebruik dan he) ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Het aandeel van andere mineralen binnen zeezout is zo minimaal dat de hoeveelheid 'keukenzout' en 'zeezout' geen verschil uitmaakt op je nieren (en dus uiteindelijk je bloeddruk en je hart-vaatstelsel). Verder is het aandeel van die mineralen binnen het zeezout op je dagelijkse benodigde intake, dat het ook geen invloed heeft op je gezondheid. Zeezout is dus niet gezonder, het 'klinkt' alleen lekkerder (of eigenlijk, het 'klinkt' gezonder).
Het is gewoon in de mode op 't moment dat is alles.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zeezout wordt gewonnen door zeewater in te dampen en wordt gebruikt als een ingediënt in de keuken en sommige cosmetische producten.
In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:
24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide
Door deze samenstelling heeft zeezout een andere smaak dan keukenzout dat voornamelijk uit natriumchloride bestaat.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zeezout: ook zout?
Eén van de grootste zoutproducenten ter wereld, AkzoNobel, schrijft op zijn website over het concurrerende zeezout: 'Sommige mensen denken dat zeezout beter is voor de gezondheid. Dat is onjuist. Het bevat wel meer mineralen dan keukenzout, maar deze hoeveelheden zijn echter te verwaarlozen. In zeezout kunnen bovendien verontreinigingen zitten, zoals zware metalen.' In andere landen wordt daar soms anders over gedacht. Zo wordt in zuidelijke landen van oudsher zout gewonnen uit zeewater. Gewoon water laten verdampen en het zout blijft achter. Dergelijk zout heeft altijd classificaties gekregen als 'natuurlijk', 'zuiver' en is altijd omgeven geweest met het adagium van 'gezonder'. Pikant is echter dat het uit steenzout gewonnen zout veel schoner is dan het uit zeewater gewonnen zout. Steenzout is immers miljoenen jaren uit en dateert dus uit de tijd van ver voor de milieuverontreiniging. En dat is iets dat van tegenwoordig uit zeewater gewonnen zout niet gezegd kan worden. Dit alles weerhoudt de zoutfabrikanten, waaronder ook AkzoNobel, er niet van zout op de markt te brengen dat uit zeewater bereid is. Men brengt dit aan de man onder prachtige namen premiumzouten, culinaire zouten enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zeezout is niet gezonder dan gewoon keukenzout. Scheikundig gezien zijn beide zoutsoorten vrijwel identiek. Het verschil zit voornamelijk in de manier waarop het zout gewonnen wordt. Zout uit de zee bevat iets meer mineralen dan gewoon keukenzout dat uit de bodem komt, maar het verschil is aanzienlijk kleiner dan veel mensen denken: slechts eentiende van een procent. Net als gewoon keukenzout bestaat zeezout voor het overgrote deel uit natriumchloride.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je dat in de bergen in Italië zeezoutmijnen zijn? Daar wordt exact hetzelfde zout gewonnen als het strooizout... Lachen toch. Alleen omdat daar vele eeuwen geleden ooit een zee is geweest mogen ze het zeezout noemen. Maar ze gebruiken dat zout ook om gewoon strooizout te winnen, maar dan kost het ongeveer 1% van het zeezout.
Er is een hele aflevering van Keuringsdienst van waarde over zout (zeezout) gemaakt maar ik kan hem bij uitzending gemist niet meer vinden.