Welke kruiden en specerijen zijn sterk hittebestendig?

Binnenkort wil ik eens vegetarische kip blokjes wokken en zou er graag enkele kruiden erbij willen doen voor de smaak en gezondheid maar weet niet welk van de volgende kruiden zeer goed tegen hitte kunnen...

Ik heb namelijk een slechte ervaring van vroeger nog, toen gooide ik er allerlei kruiden erdoorheen maar na een tijdje tijdens het wokken werden deze kruiden gewoon pikzwart (ik weet dus niet welke kruiden nogal gevoelig zijn voor wokken) en dat wil ik dus niet opnieuw meemaken #-o

Ik heb de volgende kruiden en specerijen in huis:

- Knoflookpoeder
- Ui (ajuin) poeder
- Kurkuma (geerwortel)
- Hete chilipoeder
- Gedroogde peterselie
- Rozemarijn (gestript)
- Marjolein (gestript)
- Gemberpoeder
- Koriander (gestript)
- Basilicum (gestript)
- Zwarte peperpoeder
- Gedroogde tijm
- Venkelpoeder

Kunnen jullie degene die sterk hittebestendig zijn voor in de wok even met vet aanduiden?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Ritsuka
10 jaar geleden
Kun je niet beter verse knoflook en ui gebruiken? Ik weet dat knoflook niet als eerste in de pan moet, omdat die snel kan verbranden

Het beste antwoord

Ik wok behoorlijk veel, vaak met kruiden. Tja... dat ze soms een klein beetje zwart worden... als de smaak maar in het vlees zit en dat gebeurt vaak juist bij verwarming.

- Knoflookpoeder- kun je gebruiken bij het maken van een marinade, direct in de wok beter verse knoflook (kort, appart wokken! en op het laatst er weer bij gooien)
- Ui (ajuin) poeder- zie knoflook... kun je wel iets langer in de pan houden dan knoflook
- Kurkuma (geerwortel)- zou ik ook alleen eventueel in een marinade gebruiken maar eerlijk gezegd ben ik niet erg bekend met kurkuma
- Hete chilipoeder- kan wel, op het laats pas er bij doen of ook weer in de marinade
- Gedroogde peterselie- zou ik niet gebruiken bij wokken (denk dat t enkel verbrand)
- Rozemarijn (gestript) - mee wokken
- Marjolein (gestript) - meewokken
- Gemberpoeder - enkel in marinade
- Koriander (gestript) - weinig ervaring mee, ben geen fan van koriander, maar volgens mij kan dat wel in de wok
- Basilicum (gestript) - zie peterselie
- Zwarte peperpoeder - na het wokken toevoegen, of op het eind
- Gedroogde tijm - absoluut mee wokken
- Venkelpoeder - zou ik niet gebruiken bij gewokte kip

Verder raad ik je nog currie poeder aan, dat kun je meewokken en is erg lekker met kip.

Eigenlijk kun je het best kiezen tussen:
-marineren met alle kruiden die ik als 'marinade kruiden' heb gemarkeerd, plus wat olie, citroen of lekkere azijn, sojasaus, eventueel oestersaus en een uurtje tot een dag in de koelkast zetten.
- de kip ongemarineerd wokken met tijm, rosemarijn en marjolijn (of een italiaans/provincialse kruidenmix)
-Kip ongemarineerd met currie wokken... of je maakt een marinade met curriepoeder.

eet smakelijk!

ow btw.. ik heb geen ervaring met vegetarische kip, ik ben maar uitgegeaan van hoe ik het doe met gewone kip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gemarineerde kip moet je wel uit laten lekken, en dan nog zal de marina wat aanbakken... eventueel kun je de rest van de marinade op het laats (met lager vuur) weer bij doen. Als je er een wat dikker sausje van wilt maken los je een beetje meel of maizena op in water (beetje voor beetje water bij doen en goed roeren tegen klonten) en voeg je dit op het laats toe aan de marinade voor je het in de wok gooit.

Andere antwoorden (1)

Ik zou alles mee wokken. Het is toch de bedoeling van wokken dat alles heel kort gebakken gewordt, zodat het de kans niet krijgt om te verbranden. Daarom wordt bij het wokrestaurant ook de kip eerst voorgegaard ik kokend water.