Wanneer worden schimmels in voedsel gedood?

Ik heb gestoofde voedsel 5 dagen in de koelkast geplaatst. Er zijn geen schimmels zichtbaar en het eten ruikt nog goed.

Is het voedsel alsnog eetbaar als ik er opnieuw kookvocht aan toevoeg en opnieuw zou koken/stoven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de huidige koelkasten is 5 dagen niet een enorm lange tijd om iets te bewaren.
Om de meeste micro-organismen te doden zou een temperatuur van 123 graden Celsius gedurende 20 minuten voldoen. Echter, de schimmels en of bacteriën zouden al stoffen hebben kunnen omzetten in de maaltijd waardoor er toch een smaakverandering kan hebben plaatsgevonden. Mijn advies zou dan ook zijn: goed verhitten zodat het door en door heet is en daarna voor het opdienen even proeven of de smaak nog goed is. Zo ja -> eet smakelijk, anders een andere maaltijd kiezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is niet zozeer de schimmels die een probleem zijn maar de stoffen die ze afscheiden, die voor het lichaam giftig zijn. Dus door te verhitten zou je de schimmels kunnen doden maar de giftige stoffen zij daarom nog niet verdwenen.
Gewoonlijk is de reuk een goede indicator. Het hangt ook af van het voedsel. Bv gehakt is na 1 dag feitelijk al niet meer bruikbaar, tezij het speciaal is ingepakt. Advokaat kan maanden bewaard worden wegens de alcohol. Gesuikerde producten kunnen gewoonlijk langer bewaard worden enz.
Het is ook van belang hoe het gekoeld word. Bv tomatensoep word afgedekt buiten gezet om af te koelen. Na enkele uren nadat de soep is afgekoeld is de soep bedorven. Dit komt omdat de soep onregelmatig is afgekoeld doordat het met de bodem op de grond staat. Plaatst men nu onder de bodem iets, bv een houten latje, zodanig dat deze bodem van de grond staat dan krijgt men een gelijke afkoeling en blijft de soep goed.
Laat je het gestoofde voedsel met het deksel open afkoelen, dan kan men dit niet zolang bewaren als afgesloten koeling.
Weet ook dat de ijskast een broeinest is van ziektekiemen Dus voedsel dat niet afgesloten is zal sneller bederven dan afgesloten voedsel.
Als laatste wil ik nog zeggen dat het maar 20 min duurt om voedsel te bederven als het niet correct wordt afgekoeld met de mogelijkheid van dodelijke afloop.
Robby BB

Antwoorden (1)

Schimmels kan je vrijwel niet doden en meestal niet zien behalve aan de oppervlakte. Maar als het voedsel er goed uitziet en goed ruikt en smaakt, dan is de bacteriegroei waarschijnlijk gering en kan je het voedsel nog eten. Bacteriën zij de eerste bedervers van voedsel.
Als je geen schimmel ziet ( o.a. zwart, blauw, groen, geel), dan heb je geluk gehad.
Voortaan het eten eerder opmaken of direct na afkoeling invriezen. Realiseer je dat de meeste schimmels niet door verhitting doodgaan en evenmin door bevriezen of anderszins, ze zijn bijna onuitroeibaar en mede daardoor soms zo gevaarlijk.
Bacteriën echter kan je doden door te verhitten tot 100 graden C.