Om de bitterheid uitverse groene olijven te halen, moeten ze in een afgesloten plastick fles of open?

Voor het inmaken van verse groene olijven, moeten ze'ontbitterd worden. Je moet ze inkepen en een dag of tien in water wat dagelijks verversd moet worden. In alle recepten wordt aangeraden dit in een plastick fles te doen, zoals ik gedaan heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (2)

hiervoor gebruik hiervoor een afsluitbare plastic fles of voorraadpot
je kan ze daarna in de olie of kruidenolie doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Olijven zijn, als ze zo van de boom geplukt worden, erg bitter. Voor het inmaken worden bij voorkeur olijven gebruikt die nog net niet helemaal rijp zijn. De olijven worden ingekerfd tot op de pit, Ze kunnen daarna in een plastic 5 literfles, die je bij de super kan kopen onder water gezet worden.Dan blijven ze beter onder water staan. Het water moet iedere dag ververst worden. De periode waarin dat nodig is verschilt per olijfsoort van een week tot een maand . De bittere smaak moet helemaal verdwenen zijn. Daarna worden ze in een pekeloplossing bewaard. De pekeloplossing bestaat uit gekookt water waarin zout opgelost wordt. De hoeveelheid zout is daarbij afhankelijk van de smaak die bereikt moet worden, en varieert van een ons zout per liter tot een grotere hoeveelheid zout en is (afhankelijk van de zoutconcentratie) op een koele plaats enkele maanden tot enkele jaren houdbaar.Ik had ze gewoon op m’n balcon staan, en ze bedierven niet, zolang je maar niet met je vingers aan de olijven komt, altijd met een schone tang. De olijven kunnen daarna gewoon ‘naturel’ gebruikt worden in allerlei gerechten, of nog in een marinade gezet worden.