Is verse gist probleemloos in te vriezen?

Gaan er eigenschappen verloren na het ontdooien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
14.4K

Het beste antwoord

Nee, gist kun je niet probleemloos invriezen.
In gist zitten levende organismen, wanneer je dat gaat invriezen gaat het dood. Het zal niet meer functioneren als gist.

Je kunt het wel goed afgesloten ongeveer twee maanden in de koelkast bewaren. Wel is het zo, hoe langer je het bewaart hoe minder de rijskracht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, niet echt, tenminste met een normale diepvries niet. Zie ook onderstaande link.
14 jaar geleden
Alleen als je een vriezer hebt die onder de -70 graden kot. Maar wie koopt die.

Toegevoegd na 34 minuten:
kot = komt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe kun je gist alleen goed invriezen wanneer dit in een zeer korte tijd gebeurd en met extreem lage temperaturen. Hiervoor is vloeibare stikstof (-190°C) nodig om de gist levend te houden. Wanneer de gist te langzaam ingevroren wordt (normale vriezer) ontstaan er ijskristallen in en om de gist die de celwand beschadigen. Hierdoor lekken er bij het ontdooien van de gist vitale stoffen weg en verliest de gist zijn functie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Verse gist is niet duur en er bestaat prima (gevries)droogde gist die je jaren kan bewaren.

Nee, verse gist gaat dood in de "normale" vriezer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan boord van vrachtschepen bakten we er iedere dag 25 broden mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is probleemloos in te vriezen, maar de levende cellen kunnen na het invriezen niet meer tot leven gewekt worden, dus probleemloos ontdooien is er niet bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Onzin. Het kan even probleemloos worden ontdooid als ingevroren. Je helpt je eigen 'grap' om zeep.