Is er verschil wat smaak betreft bij rode,gele bruine of groene linzen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.9K

Het beste antwoord

Ja, er is een verschil in smaak, ze smaken allemaal wat anders.
Ik proef met name duidelijk verschil tussen rood/geel, bruin/groen en dupuis (lichtzwarte linzen), tussen rood en geel onderling proef ik niet zoveel verschil, en tussen bruin en groen onderling ook niet.
Er bestaan ook nog roze linzen, belugalinzen (felzwarte linzen) en waarschijnlijk nog veel meer soorten, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Er is overigens ook een verschil in structuur, rode linzen zijn over het algemeen heel zacht, dupuislinzen relatief stevig, en bruine en groene zitten ertussen in. Er zit daardoor ook een verschil in kooktijd, rode linzen hebben genoeg aan iets van 15 minuten en hoeven niet geweekt te worden (dan krijg je echt moes), dupuislinzen moeten bijvoorbeeld 45 minuten plus vantevoren een tijd weken.
(deze tijden zijn maar schattingen, ik gebruik geen klok in de keuken, dus misschien zit ik er iets naast met mijn tijdsgevoel)

Dus ja, het verschilt echt wel wat.
Maar ze lijken allemaal nog wel relatief veel op elkaar, en in mijn ervaring kan je over het algemeen in recepten gewoon andere linzen gebruiken als je de juiste soort niet in huis hebt, soms is het met de ene soort net iets lekkerder, maar vaak passen ze allemaal wel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja die is er zeker. Het verschil is lastig uit te leggen. Kwestie van uitproberen. Maar ze smaken wel anders.