Hoe kan je sla het beste bewaren?

Ik heb sla als krop gekocht, wat redelijk nieuw voor mij is. Hoe kan je die het beste bewaren? En hoe lang blijft een krop sla ongeveer goed?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Snijdt een heel dun plakje van het "kontje" af. Zet de krop sla in een plastic zakje, en doe hier twee eetlepels water in, zodat de sla met het "kontje" het water raakt en zet hem recht op in de groenten lade. Zo blijft hij wel een week goed.
( als het een verse krop was, bij aankoop en geen verlepte).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

In het groente koelgedeelte v/d ijskast een dag of drie (groene sla), de volgende keer eens ijsbergsla nemen daar doe je ca. een week mee. Gewoon de bladen afpellen na behoefte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de sla in een krant draaien en dan in de koelkast leggen of een speciale slakom gebruiken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het echt goed wil doen, dan koop je sla als je het gaat eten, hoe langer je het in je groentenla van de koelkast bewaart, hoe minder de voedingswaarde en kwaliteit. 3 a 4 dagen kan je hem wel goed houden ijsbergsla langer, het is wel afhankelijk van de kwaliteit, soms blijft sla wel een week goed.
Bewaren liefst in een papieren zak, geen plastic.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kropsla moet je eigenlijk niet bewaren, maar gelijk opeten. Zeker in de winter, deze worden namelijk in de kas gekweekt en zijn veel slapper. De zomer kropsla kun je wel twee dagen bewaren in de groentela.

Als je sla met wortels eraan koopt, kun je ze in een kommetje water zetten en op het aanrecht bewaren. Door de wortels kan het water opnemen en blijft het veel langer goed.

Zoals Jeroen zegt, is ijsbergsla langer te bewaren in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schone theedoek (er mag natuurlijk geen wasverzachter inzitten) licht vochtig maken en de krop daarin in de koelkast bewaren, dan blijft hij echt lekker lang 'vers'.

Werkt met alle groene bladgroenten die makkelijk verleppen, zelfs raapsteeltjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snijd altijd een klein plakje van de onderkant af, (het beetje bruine deel) en dan zet ik er met het mes een kruis in. Dan op een schoteltje met water in de koelkast, de sla neemt het water op en blijft fris voor vele dagen.

De bedoeling van sla is overigens niet om te bewaren, maar om op te eten.
itsme
14 jaar geleden
In een stuk plastic folie. Op het onderste plankje. In de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vochtig en koel bewaren het liefst waterdicht plastic er omheen doen.