Alle recepten in kookboeken zijn voor 4pers.wij zijn slechts met 2. Doe ik dan van alle ingrediënten de helft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is in elk geval wat ik doe. Als ik twijfel, bv bij recepten met een saus, dan volg ik het recept en vries de helft in.
Reddie
10 jaar geleden
Nee, je moet dan twee vierde nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom maak je niet gewoon het hele recept en
eet je twee dagen hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommige etenwaren zijn niet lekker om op te warmen, misschien is dat een rede? Denk ook aan spinazie, dit is zelfs ongezond om nog een keer op te warmen zegt men.

Antwoorden (4)

In de meeste gevallen is dit inderdaad het geval. Wel dien je even op te passen met bereidingstijden, dit is niet altijd precies de helft van de tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Dat is NOOIT de helft van de tijd. Ëén aardappel moet net zo lang koken als als twee aardappelen.
Bovendien heeft de vraagsteller het over ingredienten, niet over bereidingstijden.
Vette min.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bereidingstijd is in sommige gevallen OOK precies de helft van de tijd. Jouw nooit raakt kant nog wal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als de bereidingstijd van de helft van de ingrediënten even lang duurt, duurt het volgens jou even lang om een halve liter melk te koken dan een hele liter?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het geval van vlees garen in de oven klopt het vaak wel, dan staat er hoe kang het moet per 100g. Van mij een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overigens geeft Gak86 óók antwoord op de vraag van de hoeveelheid ingrediënten. Een min geven omdat iemand (nuttige!) extra informatie geeft slaat nergens op.
Ja, dan kun je in principe gewoon alles halveren.
Of je kookt zoals op het recept staat, en dan kun je de restjes de dag daarna met de lunch eten, of je vriest het in voor later.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Een verklaring voor de min zou fijn zijn, dan weet ik wat er verkeerd is aan mijn antwoord.
Zo kook ik zelf namelijk altijd, en dat gaat prima.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wij maken ook het hele recept en eten dan twee dagen
achter elkaar hetzelfde.
Dus van mij plus.
In feite hangt dat af van de functie van het ingrediënt en zou voor elk ingrediënt afzonderlijk bekeken moeten worden of hier de helft van genomen zou moeten worden of net even veel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Min of meer, maar veel hangt af van hoeveel jullie met je tweeën eten. Een hele goede tip is een keer voor 4 te koken. Eet er normaal van en kijk wat je over hebt. Is dat voldoende voor de komende dag, dan kan je voortaan door twee delen. Is het te weinig, dan moet je bijvoorbeeld 2,5 x nemen of zelfs drie.
En die tweede dag eet je dan die resten met bijvoorbeeld een blikje erwten of bonen en wat sla.
Je kunt ook gewoon de aanbevolen hoeveelheden uitproberen. ( veel staat op een pakje, zoals bij pasta en rijst). Pasta bijvoorbeeld: ik neem een beker ( ongekookt) per persoon en van groente 200 gram altijd per persoon en vlees p.p. 75 gram ( dat loopt wel eens uit de hand). Wij eten weinig aardappelen, en dan 250 gram samen maar friet 400 gram pp.
Het is een kwestie van uitproberen en ervaring.
Wil je dat allemaal niet, dan gewoon alles door 2 delen en kijken of het je bevalt. Voor braden van vlees/ kip/vis moet je wel iets meer vet nemen, anders wordt het een ramp tenzij je een super pan hebt.