Schimmelt appelmoes sneller als er suiker in zit?

Wij hebben zelf appelmoes gemaakt zonder suiker. Deze bleef ruim een week goed. Potjes uit de winkel hebben al snel "ogen" schimmel er op.
Zou dit dus door de toegevoegde suiker kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K

Het beste antwoord

Suiker is een goede voedingsbodem voor schimmels, maar dat zit ook in de appels zelf, dus dat zal de reden niet zijn. De oorzaak van schimmel is vaak met een vuile lepel in de appelmoes. Maar de suiker zal er dus weinig aan veranderen
anneliez
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Een lepel moet je er ook niet in laten

Andere antwoorden (2)

Die potjes met groeten (appelmoes e.d) die je in de winkel koopt zijn vacuum getrokken en daardoor zit er ook geen zuurstof meer in waardoor dit proces grotendeels stopt. Zodra je deze geopend hebt gehad zijn deze ook nog maar kort houdbaar. Maak maar een potje groenten uit de winkel open, lukt dat niet? Prik dan maar eens met de punt van een mesje er een klein gaatje in. Dan hoor je dat er lucht in komt en is het vacuum weg waardoor je deze wel open krijgt. Als je groenten in wilt maken zal je van die potten moeten kopen (bij Blokker) met zo'n rubber dopje die je met een vacuumpompje luchtledig maakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Utrecht
10 jaar geleden
Het is niet het vaccuum dat de producten houdbaar maakt (draagt wel bij, maar is bijeffect van de hittebehandeling). Het is de hittebehandeling (sterilisatie, pasteurisatie) die de potten/conserven houdbaar maakt.
Zodra de pot open is geweest komen er micro-organismen bij die het product kunnen bederven.
Suiker zorgt juist ervoor dat iets langer houdbaar is.
Maar in zelfgemaakte appelmoes hoeft niet zoveel suiker, want appel is op zich al zoet!
Al kan een beetje extra suiker geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt als je héél veel suiker gebruik zoals bij gekonfijt fruit, ook honing zal nooit bederven, enkel versuikeren. De hoeveelheid die gebruikt wordt in de meeste gerechten is juist een boost voor bacteriën. Zij breken dit even goed af als zetmeel en zorgen voor snel bederf. Confituur met veel suiker is wat langer houdbaar maar gaat ook schimmelen na een tijdje. Mijn moeder goot vroeger een laagje gesmolten paraffine op de potten afgekoelde jam en kon die in haar kelder soms maanden bewaren.