Mijn man heeft de net gebakken kwarktaart (met melk erin) een nacht buiten de koelkast laten afkoelen (buiten 20grdn). Wat is jullie ervaring ermee?

Melk moet toch iig binnen 2 uur weer in de koelkast? Mij lijkt het niet meer goed..wat zeggen jullie (behalve even proeven want mijn man heeft een sterke maag dus nergens last van maar mijn kinderen wel)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwarktaart bak je niet?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
100% Onzin. Vroeger stond de melk ook gewoon in de keuken en hadden de meeste mensen ook geen koelkast.
Die kinderen zullen wel niet tegen die kwark kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niemand zegt dat de kinderen er last van hebben. Vraagsteller wil weten of de kids er last van kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lekker opeten, een nachtje kan geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom moet melk binnen 2 uur weer in de koelkast.?
Het is toch geen rauwe melk? Hoe kom je aan dit soort overdreven ideeën?
Die maken dat er ontzettend veel voedsel verspild wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rustig aan reageerders, het is volkomen begrijpelijk dat ze oppast met haar -misschien jonge- kinderen. Beetje begrip is op zijn plaats.

Antwoorden (2)

Lijkt me geen probleem, omdat het geen melk is maar kwark en die is al zuur.
Trouwens van zure melk wordt je ook niet ziek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juist +
We zijn zo overdreven bang geworden..........
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nou, ziek als in koorts nee.... Maar ik heb een keer een beker melk naar binnen geklokt die zuur was, tegen de tijd dat ik het door had, had ik de hele inhoud al naar binnen. Na een half uur ging ik over mijn nek, en heb alles uit gek*tst. Ik geen eigenlijk nooit over, behalve bij migraine, en dat had ik toen niet. Verder ook niet beroerd geweest. Maar ik vraag me af, of het niet van die melk kwam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mogelijk kwam dat overgeven door het idee dat je iets bedorven had gedronken.
Zo kan je ook overgeven als je erg schrikt, je iets smerigs ziet en ook als je een ander ziet overgeven.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee dat eerste lijkt me niet van toepassing, zo zit ik niet in elkaar :-)
Ik krijg wel kokhals nijgingen als ik iemand vissenogen zie eten in Expeditie Robinsson. (Wat ook altijd walgelijk opgenomen word) Maar dit kwam uit het niets, ik zat aan tafel gezellig te kletsen en ineens voelde ik zuur in mijn mond lopen en dat gevoel onder je kaken en ik rende naar de wc...net op tijd. En bij champignons (of andere paddenstoelen) eten, daarvan ga ik ook overgeven, dat is het enige voedsel waar ik het bij heb. Mensen denken dat ik lieg over het feit dat ik die dingen altijd proef, dus word het wel eens in mijn eten "verstopt" nou dat hebben ze geweten. Ik proef die smaak en er komt meteen gal naar boven. Maar als ik iets heb gegeten wat bedorven is (wat zelden voorkomt want dat proef ik toch vaak wel) heb ik geen last, ik maak me er ook niet druk om. Je lichaam zorgt wel dat het in orde komt denk ik dan.
Normaal gezien is dat geen probleem.
Mocht je toch twijfelen vertrouw dan even op je zintuigen, als die taart echt niet meer goed is zul je dat direct ruiken.
Ranzige kwark heeft namelijk een geur waarvan je direct de neiging krijgt om over te geven. (enfin bij mij toch)
Nog een reden waarom die taart heel weinig kans heeft bedorven te zijn is het feit dat deze taart op een 180 graden (of het zal hem niet veel schelen) gebakken is geweest en dus flink is verhit geworden. Door deze verhitting zijn de eventuele aanwezige micro-organismen allemaal de nek omgedraaid geworden en het duurt een tijdje vooraleer er terug voldoende beestjes aanwezig zijn in je taart om deze te doen bederven, dus 1 nachtje zal je taart niet om zeep geholpen hebben.
Dus gewoon opeten dat ding en wees gerust, de kinderen zullen er geen last van hebben. (tenzij ze lactose-intolerant zijn natuurlijk)
Smakelijk (en bedankt om mij een idee aan de hand te doen voor mijn dessert morgen)

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben wel benieuwd waar je dat "melk moet binnen de twee uur terug in de koelkast" vandaan hebt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Toen er vroeger geen koelkasten waren werd de melk gekookt en gewoon bewaard. Dat is met jouw taart ook gebeurd, dus geen zorgen. Niks aan de hand.