Wat betekent carpaccio in het italiaans?

Een vriend/collega beweerd dat carpaccio "dun gesneden" betekent? Ik kan dit nergens op het internet vinden, kan iemand mij hier verder mee helpen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
10.4K
Antoni
10 jaar geleden
Ik dacht ook dat "carpaccio" "dun gesneden" betekent/betekende. Naar aanleiding van jouw vraag en het antwoord van SimonV ga ik daar erg aan twijfelen...

Antwoorden (2)

Het gerecht carpaccio is vernoemd naar de schilder Carpaccio.
SimonV
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Klopt. Niet alleen omdat er toevallig een tentoonstelling van de werken van Carpaccio (de schilder) was, maar ook omdat Carpaccio (de schilder) veel rode en witte tinten gebruikte - dezelfde tinten die je terugziet in carpaccio (het gerecht). http://en.wikipedia.org/wiki/Carpaccio
Antoni
10 jaar geleden
Is wat de vriend/collega van de vraagsteller beweert, dus onjuist? In principe kan "carpaccio" namelijk nog steeds "dun gesneden" betekenen, ook al is het gerecht naar een schilder genoemd, volgens jouw bron...
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik denk dat het die betekenis intussen wel heeft gekregen. Als je het nu ergens over "een carpaccio" hebt, dan heb je het niet over een product van de schilder (zoals in "een Van Gogh"). De naam 'carpaccio' heeft dus intussen een nieuwe betekenis gekregen.
Je vriend heeft ook wel gelijk. Tegenwoordig wordt in de professionele keuken de term gebruikt voor 'dun gesneden in plakjes'. zie hieronder:

Carpaccio
Een koud voorgerecht uit de Italiaanse keuken, dat bestaat uit zeer dun gesneden plakjes rauw rundvlees. Carpaccio is tegenwoordig een benaming voor de bereidingswijze, het heel dun in plakjes snijden van allerlei ingredienten. Bijvoorbeeld: er bestaat carpaccio van zalm, van vijgen en er zijn nog veel meer variaties. http://www.kokswereld.nl/con
Gevonden op http://www.kokswereld.nl/