Waarom helpt het leggen van een pollepel over een pan tegen overkoken?

Als er een pan met eten op het vuur staat en je moet even weg. Kun je er een pollepel overleggen om overkoken tegen te gaan. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
5.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt beter het vuur ff uitdoen.is toch veiliger.

Het beste antwoord

*De houten lepel breekt de oppervlakte spanning van het water, waardoor bubbels geleidelijk omhoog kunnen gaan en zich niet kunnen opbouwen (het zogenaamde explosief overkoken) dit kan je weer schoonmaken sparen. Dit werkt ook bij andere vloeistoffen koken, maar let op dat je bij melk koken een schoon eetstokje gebruikt, anders kan deze nogal eens vreemd gaan smaken.

het kan dus ook met een houten lepel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
mooie foto. Ik leg wel eens iets tussen deksel en pan om overkoken tegen te gaan. Maar deze truc kende ik nog niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik was nogal sceptisch ten aanzien van het verhaal,dus uitgeprobeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Weer wat geleerd! ik weet wel dat je overkoken bij bijvoorbeeld macaroni kan vertragen door er een vork in te zetten zodat de deksel niet dicht valt, of door het toevoegen van een scheutje olie, zodat het water pas bij een hogere temperatuur gaat koken (maar daarna sneller gaar is)

Andere antwoorden (1)

door de opening kan de warmte weg, waardoor het kokende water niet te ver omhoog komt.
Als de warmte niet weg kan zal het heviger gaan koken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ook een geopende pan eten kan overkoken,het gaat over eten,niet over water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zou je er net zo goed het deksel vanaf kunnen laten. Of een pollepel ín de pan kunnen laten, met het deksel er schuin bovenop.
Ik denk dat hier sprake moet zijn van een ander fenomeen en ben erg benieuwd naar de verklaring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er moet een andere verklaring zijn.heb net in de keuken de proef op de som genomen.melk verdund met water ,kookte niet over met lepel over de pan.heb een minuut laten doorkoken ,het schuim bleef tegen de rand van de pan en tegen de lepel .slechts een heel klein beetje schuim ging over de rand.jammer dat ik als reactie geen foto kan plaatsen,want ik heb er foto`s van gemaakt.