Hoeveel milliliter vloeistof en hoeveel gram gelatine heb ik nodig om 200gr gemalen en gedroogde kikkererwten te binden?

Aangezien gedroogde en vervolgens gemalen kikkererwten niet bind met gewoon water, vroeg ik mij af hoeveel milliliter vloeistof en hoeveel gram gelatine ik nodig heb om 200 gram gemalen/gedroogde kikkererwten goed te kunnen binden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.7K
niko
10 jaar geleden
mag ik vragen wat je gaat maken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Falafels :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is vrij ongebruikelijk om gelatine te gebruiken in falafel, om falafel te maken heb je namelijk geen bindmiddel nodig, als je gemalen kikkererwten mengt met water plakt het al genoeg om goede bolletjes te kunnen maken die in elkaar blijven hangen bij het bakken. Eventueel kan je wat ei of meel erbij doen, maar ook zonder moet het al goed lukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh sorry, je moet gedroogde kikkererwten wel eerst een nachtje of langer laten weken, dat was ik vergeten erbij te zeggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Fynnya, rauwe kikkererwten moet je een nachtje laten weken, gedroogde niet dacht ik...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ Fynnya Gedroogde kikkererwten zijn al bereid en nadien gedroogd; De rauwe kikkererwten worden eerst gewassen, overnacht gewekt in koud water, en dan in twee stappen gekookt: eerst voer je de temperatuur langzaam op totdat ze koken, dan laat je afkoelen (dat noemt men "schrikken") en opnieuw koken. Aan het kookwater wordt soms bicarbonaat (soda), loog of sulfiet toegevoegd, want hierdoor worden de kikkererwten witter.
Dan moet je de kikkererwten op een rooster laten afkoelen en een beetje drogen, en dan ga je deze roosteren in een hete luchtoven, en hier komt de dikke omhulsel goed van pas, want de vruchten drogen helemaal en krimpen binnen hun omhulsel. Het omhulsel wordt dan goudbruin, maar het vrucht binnen behoudt zijn witte kleur.
Na het roosteren moeten de omhulsels nog verwijderd worden (dat gebeurt mechanisch, b.v. in een trommel), en zo krijg je prachtige, droge, witte leblebi die mooi gaar zijn en die je zo kan eten, evt. met toevoeging van zout. De donker geroosterde kikkererwten worden zonder toevoegingen aan het water gekookt, en zijn van een andere ras met een minder dik omhulsel, waardoor deze al tijdens het koken verdwijnt, en de vrucht donker roostert in de oven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ging ervan uit dat je gewone gedroogde kikkererwten uit de winkel bedoelt, de standaardzakken met gedroogde peulvruchten in de winkel zijn praktisch altijd rauw. Maar als jij zelf iets bereid en daarna gedroogd hebt, is het natuurlijk anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nooit gehoord van Turkse leblebi???

Antwoorden (2)

Hier staan de standaard verhoudingen:
room: 20 gram per liter
melk: 25 gram per liter
karnemelk, yoghurt en vruchtensap: 30 gram per liter
vruchtenmoes: 25 gram per liter
wijn: 35 gram per liter
stijfgeklopte room en eiwit: 10 gram per liter
aspic: 40 à 50 gram per liter
http://members.casema.nl/ifschaap/produktinfo%20gelatine.htm

Ik zou het proberen met de 25 gram per liter. Lees ook goed de tekst in de bron hierboven voor tips.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gedroogde peulvruchten moeten worden geweekt , een nacht ,en daarna gekookt. Zout pas daarna toevoegen. Gekookte kikkerweten, ook die uit blik, kan je makkelijk pureren en het hangt dan ook prima samen. Van rauwe kikkererwten in gedroogde vorm krijgt men buikpijn, net als van rauwe gedroogde bruine bonen etc. omdat het lichaam ze niet kan verteren.Toevoeging van water en gelatine is onzinnig.
Heb je dus een beetje haast met je fallafels, neem dan een blikje. Dan werkt het prima.