hoe weet ik of het graan (welke soort dan ook) onbewerkt is. oftewel de volledige korrel?

men praat vaak over de onbewerkte granen, maar hoe lees ik dit op de verpakking?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (1)

Het moet ongeraffineerd zijn. Bij tarwe heet het dan volkoren, en bij rijst zilvervlies.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
oke, maar hoe heet het bij andere granen zoals rogge, boekweit etc?
Amadea
10 jaar geleden
Op het pakje roggebrood dat ik in huis heb staat volkoren rogge (en in het Duits heet het Pumpernickel). Boekweit is geen graan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal wordt het bij andere granen inderdaad ook volkoren genoemd, bij rijst wordt de volkoren variant ook soms volle rijst of bruine rijst genoemd. In het Engels staat er meestal whole grains (of whole rice, whole wheat, etc.).
Bij gerst is parelgort in ieder geval geslepen, dus dat valt onder geraffineerd. Bij sommige granen en pseudogranen, zie je (in Nederland althans) maar één vorm in de winkel, bijvoorbeeld bij quinoa en gierst (wel verschillende rassen oid., bijvoorbeel witte, zwarte en rode quinoa, maar niet een volkoren en een niet-volkoren variant), ik vermoed dat het komt doordat er geen voordelen in zitten om bij die granen bepaalde delen te verwijderen, en dat er dus niet die verschillende vormen bestaan, maar dat weet ik niet zeker.