Maandenlang geduld hebben en afwachten. Het is een hele oude, misschien wel meer dan honderd jaar en de azijn die de mère produceert is donkerrood en stroperig. Ook hiervoor geldt net als bij een zuurdesemstarter; hoe ouder hoe beter.
Je moet een speciale vinaigrier kopen, en de mère in een lege mosterdpot mee naar huis nemen en er goedkope wijn bij schenken. Nu moet je toch nog geduld hebben want de wijn moet natuurlijk nog omgezet worden in azijn en dat duurt nog zo’n twee, drie maanden. Tja, zo gaat dat met slowfood. Het enige wat je daarna moet doen is af en toe een restje wijn erbij doen en af en toe een stukje van de mère afhalen omdat ze anders te groot wordt. Ze blijft namelijk groeien als je haar voedt en heeft dan alsmaar meer wijn nodig. Maar goed, dat is een mooie gelegenheid om vrienden en andere geïnteresseerden ook blij te maken met een azijnmoer. Azijnmoer klinkt helaas niet zo romantisch als mère de vinaigre, eerder als iets venijnigs dat op een bezemsteel rondvliegt.Azijnmoer is geen knapperd, het is een glibberig, semi-transparant geval. Het begin van een azijnmoer zie je onderin je azijnflesje als die al een tijdje staat, een beetje draderige vlokjes. Het kan zijn dat je al eens een azijnmoer door de gootsteen gekieperd hebt omdat je dacht dat dat vel in je oude azijnfles betekende dat hij bedorven was. Goed nieuws azijn kan eigenlijk niet bederven.
Zelf maken
Er is weinig eenduidige informatie te vinden over het zelf maken van een mère. Er blijken verschillende manieren te zijn; namelijk beginnen met gewoon puur alleen wijn, wijn wordt vanzelf azijn als je hem maar lang genoeg laat staan dit schijnt lang te duren en de kans op mislukking is groot.
Of je gebruikt een combinatie van azijn en wijn, azijnzuur “eet” alcohol en zo wordt het vanzelf azijn, rustig laten staan, regelmatig kijken en proeven of het al azijn is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Effe iets rechtzetten, het is niet het azijnzuur dat de alcohol eet maar wel azijnzuurbacteriën.
Ook is het "gevaarlijk" om je wijn zo maar te laten staan en hopen dat het wijnazijn wordt daar je niet weet welke bacteriën er nog in de wijn terecht komen.