Hoe krijg ik een varkenshaas (300 gr) lichtelijk rose en hoe maak ik aardappel puree?

Ik wil vandaag varkenshaas rose bereiden, maar hoe doe ik dit? eerst even aanbakken en dan in de oven??

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
6.8K

Het beste antwoord

Varkenshaas maak ik klaar door deze eerst even de oven met ovenschaal erin op 160 graden voor te verwarmen. Terwijl dat gebeurt bak ik op hoge temperatuur met wat gesmolten boter de varkenshaas aan. Als het hier een daar een beetje bruin is is kan het de oven in. Binnen is de varkenshass gewoon nog rauw. Als je een gewone varkenshaas van ongeveer 300 gram, kan je het een minuut of 20-25 erin laten. Af en toe even lekker ruiken, mmmmm. De varkenshaas is klaar wanneer je erin prikt en de vloeistof die er dan uitkomt, helder is. NB - Als er heel weinig vet in zit, kan het voorkomen dat er geen of heel weinig vloeistof eruit komt. Maar na 25 minuten op 160 graden is de haas wel klaar.

Aardappelpuree is nog makkelijker. Kruimige piepers schillen, kleine partjes van maken. Die kook je vervolgens tot de partjes met een vork zo uit elkaar vallen. Dit duurt ongeveer 15 minuten. Daarna giet je de aardappelen af. Met een stamper moet je met passie (geheime ingredient! :P) een smeuige brei van maken. Om het nog smeuiger te maken kan je een scheutje melk en/of een klein klontje boter erbij doen.

Smakelijke eten!! :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo heb ik het geleerd van ons mam... :P

Andere antwoorden (6)

http://www.goeievraag.nl/vraag/varkenshaas-medium-rare-bakken.3189

De aardappel puree. Aardappels koken, dan mengen met wat hete melk, klontje boter, verse gemalen peper en zout. Stampen en roeren. Vlak voor het opdienen nog even wat parmesaanse kaas erdoor mengen.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank u wel voor de goeie antwoorden !, alleen weet ik niet wanneer een varkenshaas rose is van binnen, want ik snap niet helemaal wat u bedoeld met de weerstand van de varkenshaas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je op de muis van je hand drukt, dan voel je een bepaalde vering. Als je je vingertoppen tegen elkaar aanhoudt, dan merk je dat de vering stugger wordt. Hetzelfde voor het varkenshaasje. Als 'ie rauw is, dan heeft hij een bepaalde vering, zodra hij rose is dan veert hij wat stugger... net als de muis van je hand. Als je dezelfde weerstand voelt bij je muis als op het varkenshaasje, dan is hij klaar. Ik hoop dat het nu ietsje duidelijker is.
Varkenshaas kruiden met peper en zout. In grote braadpan olie en 4 el boter verhitten, tot het begint te schuimen. Bruin de varkenshaas aan alle kanten. Hitte reduceren tot medium en bak de varkenshaas ongeveer 10 minuten, regelmatig draaien.

Varkenshaas hoeft niet door en door gaar te zijn maar ook geen (rare/saignant) biefstuk, dus even opletten. Eventueel insnijden om het mooie roze vlees te controleren.

Aardappelpuree maken van kruimige aardappelen (bintjes of consumptieaardappelen zijn erg geschikt). Wanneer de aardappelen gaar zijn stampen met warme melk, klontje boter en wat nootmuskaat. Bij voorkeur geen mixer gebruiken, deze zorgt voor een 'elastisch effect'.

Eet smakelijk :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen mixer... klopt helemaal. Met een mixer sla je het vocht uit de aardappel, en dat wil je niet. Gewoon lekker met een stamper of een keukenvork.
Alle tot nu gegeven antwoorden zijn wel O.K. ik zou zelf allen nooit een stamper voor de puree gebruiken maar een passe vite dit is een roerzeef, het resultaat is veel fijner, verder is het ook lekker om er wat creme fraiche en nootmuskaat door te doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vanuit de vriezer direct in de magnetron, hoogste stand, 35 minuutjes, dan is ie lekker gaar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onderwerp is al geweest heb ik eenrecept gegeven + bereidings wijze .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn al veel goede antwoorden gegeven, nootmuskaat is erg lekker door de puree. Een varkenshaas zou ik nooit in de oven doen, helemaal niet wanneer je hem lekker rose wil hebben. Gewoon in de pan met veel boter/croma en af en toe draaien, dan is ie mooi bruin en licht van binnen. In de over wordt het al erg snel droog namelijk.