Hoe maak je taart op basis van volkoren rijstmeel?

Hoi,

ik vroeg mij af hoe je een taart maakt op basis van volkoren rijstmeel...

Het mag géén tarwe, noch andere graansoorten bevatten, dus de hoofdbestanddeel moet van volkoren rijstmeel zijn;

Verder mag het zeker géén melk bevatten omdat ik zuuroprispingen krijg van melk, ook suiker mag er niet in, zoetstof mag wel, ik heb pure stevia poeder liggen;

Eieren mogen wel maar moet niet per se...

Als er verdikkingsmiddelen, bindmiddelen of iets dergelijks aan toegevoegd moet worden dan hoor ik het graag, ik ben een man en dit is de eerste keer dat ik zelf iets wil uitproberen :)

Kent iemand een goed recept dat aansluit op mijn vraag?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat zijn nog al wat eisen, maar ik denk dat ik wel wat gevonden heb:
http://www.focusonfoodies.nl/suikervrije-en-glutenvrije-appeltaart/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volkoren rijstmeel? Dat bestaat niet.
Het is volkoren meel of ongepelde rijstbloem.
Ik wou het maar effe kwijt. :-0

Antwoorden (2)

Dan kom je waarschijnlijk op veganistische taarten uit, dat is namelijk zonder melk en zonder eieren.
Vaak staat er tarwemeel als ingredient, maar dit moet te vervangen zijn door je rijstmeel.
Zul je even uit moeten proberen.
Ik heb er hier een paar voor je gevonden met de zoekterm 'vegan pie': http://www.care2.com/greenliving/7-vegan-pie-recipes.html

Toegevoegd na 3 minuten:
Wortelcake:

Ingrediënten
250 gram gebuild tarwemeel of volkoren (spelt)meel
16 gram bakpoeder
1 snufje zeezout
2 tl kaneel
80 gram walnoten
115 gram olie naar keus (b.v. ontgeurde kokosolie)
90 gram gedroogde dadels, in stukjes gesneden
3 middelgrote wortels, geschild en geraspt
3 rijpe bananen
120 ml sinaasappelsap
Bereidingswijze
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een bakvorm van 22cm in.
Meng in één kom alle droge ingrediënten voor de cake in een beslagkom.
Pureer de bananen samen met de sinaasappelsap (of prak ze’
Meng deze samen met alle natte ingrediënten in een andere beslagkom.
Meng de inhoud van deze 2 kommen bij elkaar tot één geheel en schep alles in de bakvorm
Bak de taart voor 50 min. totdat een prikker er schoon uit komt.

Variatie: Vervang de gehakte dadels door rozijnen of gedroogde cranberry’s.
Vervang de kaneel door speculaaskruiden
Vervang de sinaasappelsap door andere vruchtensap/dubbelsap
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zomaar rijstmeel i.p.v. tarwebloem gebruiken komt niet goed.
Rijstmeel heeft hele andere eigenschappen dan andere bloem daar er onder andere geen gluten inzitten.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ok, dat wist ik zo snel niet.
Heb wel eens recepten gezien met bijvoorbeeld amandelmeel, en daar staat vaak wel bij dat het meestal ongeveer uit te wisselen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad Ritsuka, rijstmeel heeft een totaal ander structuur :(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En boekweitmeel? Die gebruik ik vaak ipv tarwe en het gaat prima. Het is glutenvrij en zeer gezond.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@imagoimagor: en heel erg lekker! poffertjes gemaakt met boekweitmeel, hmmmm :)
heb deze voor je gevonden en je kan het nog aanpassen of het op deze manier proberen
1 (zure) appel, in plakjes
125 g + een beetje zachte boter
ca. 1 el kristalsuiker
125 g fijne suiker
125 g rijstmeel
1/2 el bakpoeder
2 eieren
100 g bosbessen of 1 grote banaan in stukjes

Bekleed de bodem van een springvorm een van 24 cm Ø) met bakpapier en vet de vorm in met boter.
Bestrooi de bodem met een de kristalsuiker.

Klop de boter romig in een kom. Voeg de suiker en de eieren toe en klop het geheel ca. 5 minuten luchtig en romig.

Zeef het rijstmeel en het bakpoeder boven de kom en meng erdoorheen. Meng de bosbessen of de banaan door het beslag.

Verdeel de schijfjes appel over de bodem van de springvorm.
Schep het beslag op de appels. Bak de taart 25-30 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C.

Laat de taart 10 minuten afkoelen in de springvorm, keer hem om en verwijder voorzichtig het bakpapier.
Laat de taart met de appels aan de bovenkant op een rooster afkoelen.
waar suiker staat kan je stevia gebruiken, eieren eventueel vervangen
Omdat stevia zoveel zoeter is, heb je hiervan minder grammen nodig: 1 gram voor 8 gram suiker.Vloeibaar bakt beter
suiker kan je ook vervangen door agavesiroop of theelepel stroop bij biowinkel, zonder suiker, pure appelstroop
ook ei kan je vervangen door een rijpe banaan, dus 1 rijpe banaan of 30 gr suikervrije appelmoes als vervangingen voor 1 ei.