Wat is een kcalorierijk ontbijt (700 cal) dat toch gezond is?

Volgens een onderzoek val je af als je een ontbijt met veel calorieën eet (700kcal), een matige lunch neemt (500 kcal) en een lichte avondmaaltijd (200 kal).
Maar hoe stel je zo'n ontbijt samen uit gezonde produkten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
7.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Avondmaaltijd 200 kcal? Dat is eerder een snack.
En daarmee zit je op 1400 kcal totaal, dat lijkt mij wel erg weinig.
Ik heb op een dag dat ik niks doe al 1800 kcal nodig: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced
Ritsuka
10 jaar geleden
Dus ik zal er niet van afvallen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reden waarom je een ontbijt met veel calorieën moet nemen is omdat je dan minder snel honger zult krijgen in de voormiddag en zo niet naar een calorierijk tussendoortje zult grijpen. Het is belangrijk dat je een ontbijt neemt met veel eiwitten en voedingsvezels zodat je minder snel een hongergevoel zult krijgen.

Het beste antwoord

Voorbeeld van een gezond en voedzaam ontbijt, rijk aan eiwitten, vitaminen en vezels:
2 volkoren boterhammen met boter en 2 gekookte eieren, verse groente naar keuze erbij mag onbeperkt
Havermoutpap van 8 eetlepels havermout, een kopje halfvolle melk en ern handje gedroogd fruit en noten
4 volkoren crackers met roomkaas en kwaliteitsham (minstens 90% vlees), verse groente
Ander voorbeeld van gezond beleg dat je met volkoren brood/crackers kunt combineren: houmous, kaas, mozarella, halvajam.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met 4 boterhammen met gezond beleg (beetje boter, mager beleg) zit je al bijna op 600 kcal. Maar met max 1200 kcal op een dag valt iedereen af hoor! Is niet te doen als je verder een normal actief leven hebt. Niet voor niets wordt er aangegeven dat je gemiddeld 2500 kcal op een dag nodig hebt. Als je wilt afvallen, kun je beter je eetpatroon onder de loep nemen, gezond gaan eten (dus niet te weinig want dan mis je belangrijke voedingsstoffen) en meer bewegen zodat je meer calorieen verbruikt dan je binnenkrijgt.

Toegevoegd na 10 minuten:
Sorry 1200 moet 1400 zijn :)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enkele opmerkingen: een vrouw heeft gemiddeld 2000 kcal nodig per dag en geen 2500 en boter is geen gezond beleg, dan neem je beter minarine, al is dat ook niet echt gezond te noemen.
Roxx79
10 jaar geleden
Ok, gemiddeld 2250 kcal. En met een beetje boter bedoel ik natuurlijk geen roomboter mar margarine, in die laatste zitten overigens goede voedingsstoffen die je echt nodig hebt... Daarbij..
"Margarine en minarine zijn allebei vetstoffen. Margarine bevat gemiddeld 80% vet. Een minarine bevat gemiddeld 40% vet. Een margarine kan je gebruiken om te smeren en om te bakken of braden. Een minarine kan je enkel smeren. Een minarine bevat te weinig vet en te veel water om te bakken of braden. Daardoor zal het meer spatten als je ze toch zou bakken of braden. Tegenwoordig bestaan er ook al smeervetten met een vetgehalte lager dan 40%. Bijvoorbeeld smeervetstoffen met 25% of 15% vetstof." Maar ik blijf bij gezond eten en meer bewegen: werkt het beste.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het gaat om de soort vetten die erin zitten, in alle smeerstoffen zitten transvetzuren en die zijn zeer ongezond. Het is daarom beter om te kiezen voor een olie die geen transvetzuren bevat en onverzadigde vetzuren