Kan ik botercreme op basis van banketbakkersroom bewaren?

Ik wil morgen graag een taart aan mijn gasten serveren, bestaande uit een hazelnoot-financiersbodem met een botercreme op basis van banketbakkersroom (zie recept).
Het lijkt me niet zo lekker om deze taart al vandaag te maken en morgen te serveren, maar morgen heb ik niet zoveel tijd.

Mijn idee is daarom om de bodem te bakken en te bewaren in aluminiumfolie, en de creme alvast te maken en te bewaren in de koelkast.
Maar: kan ik deze creme wel goed in de koelkast bewaren? Gaat hij dan bijvoorbeeld niet scheiden?
Waar moet ik rekening mee houden als ik het dan morgen wil gebruiken?

Recept:http://www.24kitchen.nl/shows/rudolphsbakery/recepten/honing-lavendeltaart-met-frambozen

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Je kan best de taart al meteen afspuiten met de botercrème, bewaren in de koelkast en deze morgen dan afwerken.
Als je de botercrème vandaag maakt en morgen wil spuiten zal je morgen voor de onaangename verrassing komen te staan dat je crème keihard is en dat je deze dan niet zal kunnen spuiten of smeren. De crème laten opwarmen tot een bewerkbare temperatuur is niet raadzaam wegens niet echt bevorderlijk voor de versheid van de crème, je riskeert dan ten eerste verzuring en ten tweede kan het zijn dat er een bepaalde micro-organismen een lekkere kweekbodem voorgeschoteld krijgen. En die zijn dan weer niet erg bevorderlijk voor de menselijke gezondheid.
Het zou echter geen probleem mogen zijn als je de crème vandaag op de taart aanbrengt en morgen dan afwerkt met de frambozen (of ander fruit)

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even over het scheiden van de crème waarvoor je bang lijkt te zijn: als je de crème goed homogeen roert zal deze niet scheiden in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Uiteindelijk heb ik de creme gewoon op kamertemperatuur laten komen, doorgewerkt met de mixer en hij was als nieuw!