Hoe krijg ik een lekkere droge losse rijstkorrel voor mijn nasi?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
18.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/rijst-droog-koken.47258

Antwoorden (4)

Er zijn 2 manieren om rijst te koken. De eerste is een afgemeten hoeveelheud water en de rijst daarin koken tot de rijst al het water heeft opgenomen. Wanneer je deze methode gebruikt, gebruik dan precies de aangegeven hoeveelheid water, staat op het pak. Roer daarna de rijst los met een vork.
De andere methode is om de rijst in ruim water te koken en daarna te laten staan. Gebruik bij deze methode ook écht ruim water (zeker een cm water die nog boven de rijst uitkomt. Kook de rijst niet te lang en roer de rijst na het afgieten door met een vork. Laat dan de rijst ongeveer 20 minuten staan en roer het voor serveren nog eens door.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gewoon met een elektrische rijstkoker, dat gaat altijd goed en je hebt er geen omkijken naar. Dat is even een aanschaf waar je later veel plezier van kunt beleven.
1 deel rijst op 2 delen water.
Zo kan je alle rijstsoorten loskorrelig maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik grbuik daarvoor: Uncle Ben's magnetronrijst.
Van die kant en klaar zakjes die je alleen ff hoeft op te warmen.

Er komt geen water bij kijken, dus je houd gewoon echt een stevige droge korrel, die perfect is voor nasi.

Ik doe deze niet in de magnetron, maar meteen in de wok bij mijn nasi groenten en vlees. Je moet wel ff de korrels goed losmaken in het zakje, want door de vacuüm zitten ze vaak erg dicht tegen elkaar aan geplakt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh Sorry, ik bedoel natuurlijk even i.p.v. ff
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
ff ff
ik gebruik altijd basmati rijst en doe het als volgt.
zet een pan met ruim water en breng het aan de kook
Als het water kookt dan de rijst er in, goed doorroeren dat de rijst niet op de bodem blijft plakken en als het water weer kookt de wekker op 8 min zetten en het gas dempen, opletten dat het niet over kookt.
Als de 8 min voorbij zijn het gas uitdraaien en de rijst afgieten door een zeef en gauw weer de rijst weer in de pan terug zetten en daarna nog met de deksel op de pan 10 min laten staan.....dan heb je een heerlijke mooie losse korrel om nassie goreng te maken , vandaag nog gedaan dus succes