Hoe krijg ik mijn borrel gehaktballetjes zoals bij de slager?

Ik haal vaak van die kant en klare gehaktballetjes bij de slager maar hoe kan ik ze thuis maken zonder datze droog en uitelkaar vallen , iemand lekker receptje i

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een slager gebruikt daar vaak kant en klare kruidenmix voor, kijk eens bij de Sligro of Makro (als je aan een pasje kunt komen), of je dergelijk producten kunt vinden, dan kun je de smaak in ieder geval aardig benaderen.

Het beste antwoord

dit zijn ongeveer de kruiden in droge vorm wat de slager gebruikt alleen hij maakt het wel in grote hoeveelheden
2 sneetjes witbrood,
3 eetlepels melk
1 ei,
0,5 theelepel zout en peper
mespunt nootmuskaat,
2 eetlepels peterselie
500 g half-om-half gehakt of rundergehakt
0,5 theelepel paprikapoeder,

van brood korstjes afsnijden. Brood op bord leggen en de melk er over sprenkelen.
je kan ook zakjes gehakt kruiden gebruiken ,naar smaak zoals griekse of indonesie en italiaanse
wat je zelf het lekkerste vindt maar je kan er ook andere ingredienten zoals deze
er bij doen ,maakt ze net iets lekkerder
1 sjalotje, Sjalotje pellen en fijnsnipperen.2 teentjes knoflook als je dat lekker vindt fijn snipperen
en door het gehakt doen met 2 eetlepels gehakte peterselie

Brood uitknijpen ei, sjalot, zout, nootmuskaat, paprikapoeder, en peterselie door gehakt mengen.
Knoflook pellen en boven gehakt uitpersen.
Zout en peper naar smaak.
ales goed mengen en zet het een half uurtje in de koelkast zodat de smaken goed doortrekken
meng het dan nogmaals en dan de balletjes vormen in de grote die je wilt
Gehakt in ca 5 min. rondom bruin bakken in olijf olie
Laat dit nog 5 minuten smoren tot ze gaar zijn
koud heel lekker maar warm ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

1 kilo varkensgehakt, 1 ei, paneermeel (best is zelfgemaakt van oud gedroogd brood), peper, zout, snuifje cayennepeper, een weinig muskaatnoot, een beetje thijm (in poedervorm), basilicumpoeder, een klein beetje Jamaica piment in poedervorm, alles zeer goed mengen en dan balletjes van de gewenste dikte van rollen. Bakken of pocheren, serveren met een dipsausje en smullen maar.
Je kan ook kalfsgehakt gebruiken maar dan moet er en scheutje melk of room aan toe gevoegd worden.
Eventueel kan er ook een handvol gehakte peterselie bij. Nog een andere smaak krijg je als je er een drietal eetlepels gesueerde ui in mengt.