Is opwarmen van Melk in de magnetron gevaarlijk?

Ik heb wel eens gehoord dat er een giftige stof vrijkomt wanneer je melk opwarmt in de magnetron. Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
44.7K

Het beste antwoord

Typisch broodje-aap-verhaal. Inspelen op angst voor machines die we niet begrijpen.

Voor de melk maakt het niet uit hoe die wordt verwarmd. Of je de melk nu in de magnetron verwarmt, op een gaspit, op een elektrische kookplaat of op een houtvuur - het maakt niet uit, de melk wordt in alle gevallen warm. En in geen van die gevallen ontstaat er een giftige stof.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een hoop dingen ben ik het niet met je eens. Maar vanwege je doorzettingsvermogen, je goede argumenten heb je mij wel aan het denken gezet! Respect, daarom 10 punten!

Andere antwoorden (9)

lijkt mij niet in melk zitten geen giftige stoffen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat lijkt mij niet,
babymelk doet ook bijna iedereen in de magnetron, als dat gevaarlijk zou zijn dan zouden ze dat wel aangeven op de verpakking
14 jaar geleden
Bij het verwarmen van melk in de magnetron neemt de hoeveelheid (voor de gezondheid
ongunstige) transvetzuren toe, dit gebeurt ook als melk op conventionele verhit wordt tot
boven de 60 graden (Herzallah, 2005).
Er zijn geen onderzoeken beschikbaar die erop duiden dat er door de microgolven specifieke
chemische veranderingen plaatsvinden waardoor giftige stoffen gevormd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die beweren dat de microgolven van een magnetron schadelijk zijn voor de mens (vooral in het bloed zou verandering optreden). Als je die redenering zou volgen is melk verwarmen in de magnetron dus ook schadelijk.

Trek je eigen conclusies of je dit graag zou willen geloven.
Ik doe het in ieder geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De golven zijn ook niet goed voor je lichaam daarom zit er zo'n mooi rasterglaasje in hett deurtje v/d magetron. Dan kunnen de golven er niet uit. Het eindproduct dus wat je opwarmt is totaal niet gevaarlijk en kun je dus gewoon eten.
Meer info over de magnetron hier http://microwavelegend.com/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja precies, jij doelt op dit onderzoek: Door het koken in de magnetron veranderden de voedingsstoffen dusdanig, dat veranderingen in het bloed van de deelnemers plaats vond. Dit waren geen gezonde veranderingen, maar veranderingen die achteruitgang in het menselijk lichaam konden veroorzaken. Belangrijke veranderingen werden ontdekt in het bloed van de vrijwilligers, die voedsel nuttigden, dat in de magnetron bereid was. Dit waren ondermeer een verlaging van alle hemoglobine- (bloedarmoede dus!) en cholesterolwaarden, vooral HDL-(goede cholesterol) en LDL(slechte cholesterol)-waarden en -verhouding. De witte bloedcellen toonden een sterkere korte-termijnvermindering na de inname van in de magnetron bereid voedsel dan na de inname van alle andere varianten. A1 deze indicaties wezen in de richting van vermindering van goede gezondheid en van degeneratie. Maar goed: mensen die nu nog zeggen dat koken in de magnetron niet schadelijk is leven op een andere planeet. Nu ben ik alleen nog geintresseerd in dat melk verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap niet helemaal wat je zegt.
Je zegt dus dat de golven niet goed zijn en daarom binnen de magnetron worden gehouden waar nu juist je voedsel in staat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt op het moment dat de magnetron uitstaat is ook de golf niet aanwezig, lees mijn link, een magnetron is eigelijk het zelfde ls een radar, wellicht wordt het dan duidelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Maartje: je hand in een pan kokend water stoppen is ook niet goed voor je, maar dat is geen reden om geen gekookte spinazie te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat snap ik ook.
Maar ik had het over straling naar het eten toe en niet straling rechtstreeks naar de mens. Maar ik snap het punt, ik moet niet in een magnetron gaan zitten terwijl hij aan staat. Staat genoteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry Maartje, dat had ik niet begrepen. De straling van een magnetron is niet te vergelijken met radio-active straling (waar het vaak mee wordt verward) het heeft met gewoon koken gemeen dat de celwanden er door kapot gaan terwijl het voedsel wordt opgewarmd. De reden dat wij voedsel koken is dat wij zelf niet zo goed in staat zijn die celwanden kapot te krijgen in ons spijsverteringsapparaat, daarom gebruiken wij een fornuis of een magnetron om dat voor ons te doen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Klopt helemaal. En de effecten die Edje40 aandraagt, treden óók op bij koken boven een houtvuur, of bij koken op een gasfornuis. Niet alle veranderingen die door koken in het voedsel optreden, zijn gezond. Een vergelijkbaar verhaal is: als je je groenten kookt in de magnetron, gaan veel vitamines verloren. Dat is slecht voor de mens, want de mens heeft die vitamines nodig. Dat is helemaal waar. Helaas zijn er mensen die hier stoppen, en zeggen: zie je wel, die magnetron is gevaarlijk, ik ga weer op mijn gasfornuis koken. Zij vergeten echter, dat bij het koken van groenten op het gasfornuis, óók veel vitamines verloren gaan. Dat is dus ook slecht voor de mens, omdat de mens die vitamines nodig heeft. Sterker nog, bij het koken op het gasfornuis gaan meer vitamines verloren dan bij koken in de magnetron. Maar goed, als je alleen naar het eerste stukje van het verhaal kijkt, ja, dan lijkt het net of de magnetron slecht is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit wel een wezenlijk verschil tussen koken in de magnetron en het traditioneel koken. Lanzaam opwarmen van buiten uit (traditioneel koken) is heel wat anders dan explosief verwarmen van binnenuit. Hierdoor worden allerlei antioxidanten en vitaminen vernietigd. Leg een stukje vlees wat is bereid in de magnetron maar eens onder de microscoop. Er wordt dan een ravage (ontploffing) waargenomen die zijn weerga niet kent. Dat heb je niet met gewoon koken. Dat is ook wetenschappelijk bewezen en algemeen bekend. Zelfs in Rusland hebben ze de magnetron jarenlang als verboden.
Cryofiel
14 jaar geleden
@Edje40, sorry, maar die ravage is een broodje-aap-verhaal. Die ravage treedt inderdaad op. Wat je ziet zijn de opengebarsten celwanden. Die celwanden barsten open doordat het vlees (ik ken het plaatje van aardappelen, maar goed, dat maakt niet uit) kookt. Het water IN de cellen begint dus te koken, en daardoor explodeert de cel. En da's nou precies de bedoeling. Wij hebben grote moeite met het verteren van rauw voedsel, juist DOORDAT de celwanden nog heel zijn. Wij kunnen celwanden heel moeilijk verteren. Toch moet die celwand weg om de voedzame inhoud te kunnen verwerken. Daarom koken of braden wij ons voedsel. Dat vernietigt die taaie celwand. Bij koken op een houtvuur gebeurt dan ook precies hetzelfde. Ook dan wordt de inhoud van de cel aan de kook gebracht, waardoor de cel open-explodeert. Zou dat niet gebeuren, dan zouden wij het voedsel als niet gaar beschouwen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan gaan wij het niet eens worden met elkaar denk ik. Want er zijn zoveel onderzoeken gedaan, het internet staat er vol mee. En dat zijn dan allemaal broodje aap verhalen? En dat in Rusland...... die zijn daar ook niet gek hoor.
Nee, sorry we gaan het niet eens worden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat denk ik dan ook, we gaan het niet eens worden. Dat het Internet vol staat met foto's van gekookte aardappelcellen (of vleescellen), zegt me niet zoveel. Hoeveel van die sites vertellen er keurig bij dat je dit ook ziet als je op gas kookt, of op een houtvuur? Je kunt het trouwens heel eenvoudig zelf proberen. Elke middelbare school heeft wel een paar microscopen staan. Dat van dat verbod in Rusland, daar heb ik twee vragen over. Eerste vraag: heb je daar een referentie van, dat het echt zo is bedoel ik? Tweede vraag: heb jij meer vertrouwen in de Russische kwaliteitszorg dan in de Amerikaanse FDA en de Nederlandse / Europese / Japanse / Australische kwaliteitszorg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het internet staat niet alleen vol met foto's van gekookte aardappelcellen hoor. Er zijn zoveel sites waar je informatie kunt vinden. Ik zal je er een paar geven misschien ga je het licht zien:
http://www.rudolfdewit.com/md_magnetron.html
http://www.fonteine.com/magnetron_ongezond.html
En als je gewoon even googled op magnetron en Russen dan vind je genoeg informatie hierover. En als je mij de vraag stelt of ik meer vertrouwen heb in de Russische kwaliteitszorg dan in de anderen die jij noemt?
Tja.....Er zijn genoeg Europese onderzoeken geweest die hetzelfde zeggen.....Er zal wel een andere reden zijn waarom het nog steeds niet verboden is. Geld misschien?
Cryofiel
14 jaar geleden
Die eerste link werkt bij mij niet. Die tweede link is een schattige verzameling van reeds lang geleden weerlegde beweringen. Het enige dat klopt zijn de beweringen over die schaaltjes, die toch wat chemicaliën in het voedsel lekken. Maar dat heeft niets met de magnetron te maken - dat gebeurt ook als je hete soep, groenten of aardappelen van een gewoon gasfornuis in zo'n schaaltje zou doen. Maar dat verzwijgen ze natuurlijk. Het verhaal over het geld - ook zo schattig, een echte samenzweringstheorie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan is er maar 1 oplossing: kook jij maar lekker met je magnetron en dan kook ik lekker traditioneel! Want hier gaan wij nooit uitkomen met zijn tweetjes.
Cryofiel
14 jaar geleden
Tja, Edje40, ik zou zeggen: lees de overige antwoorden eens goed door. Intussen kook ik gewoon zoals het me uitkomt. Meestal is dat op het gasfornuis - dat roert nu eenmaal wat makkelijker. Soms is dat in de magnetron. Ik ben gezegend met een behoorlijke dosis kennis van zowel de chemie als de fysica van het koken. Die kennis, voor zover theoretisch, is geverifieerd met praktische resultaten. Daardoor maak ik me geen zorgen over problemen die er niet zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die andere antwoorden zijn een direct resultaat van de vraag die ik stelde over de melk. En ok, ik geloof nu wel dat er geen giftige stoffen vrijkomen, ik heb daar ook nooit wat over gevonden op het internet. Wel ben ik ervan overtuigd dat het een onnatuurlijke manier van opwarmen is en dat je bepaalde vitaminen en oxydanten op een onnatuurlijke manier verwijderd. Dus ik zou mijn melk voor mijn kindje niet opwarmen in de magnetron. Baat het niet dan schaadt het niet! En ja, ik weet het daar ben jij het niet mee eens.
Dat is prima, verschillende mensen verschillende meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal ik anders maar het laatste woord nemen?
Anders blijft het zo tussen jullie inhangen... Cryofiel heeft gelijk! ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahahahaha de meesten vinden dat geloof ik hier!
Ik zit gewoon op de verkeerde site! :)
Cryofiel
14 jaar geleden
@Edje40, de waarheid is niet afhankelijk van de site die je bezoekt. @Maartje36, zou jij het laatste woord weer willen nemen? ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En we leefden allemaal nog lang en gelukkig. Einde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel gelukkig! Maar zonder magnetron! hahahahah :)
Sorry, was een grapje!
Nooit van gehoor. Er staat ook in geen enkele beschrijving iets dergelijks vermeld en dat dan toch verplicht zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik hoop van niet. Allebei mijn kinderen drinken regelmatig melk die is opgewarmd in de magnetron. Mocht dit wel zo zijn dan moet het maar weer in een pannetje, of is dat ook al gevaarlijk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
In een pannetje kan de melk aankoeken. Dat gebeurt in een pannetje sneller dan in de magnetron. Aangekoekte melk (die door het aankoeken bruin wordt) kán kankerverwekkende stoffen bevatten. Houd het dus liever bij de magnetron. Of toch het pannetje, maar dan heel voorzichtig opwarmen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel heeft helemaal gelijk! Maar over het opwarmen in de magnetron verschillen wij wel van mening. Het is namelijk aangetoond dat diverse belangrijke stoffen, vitaminen, antioxidanten vernietigd worden wanneer ze worden opgewarmd in de magnetron. Dus een pannetje is wel beter, dan gaat er niets verloren! Maar niet aankoeken he?
Cryofiel
14 jaar geleden
Edje40 heeft helemaal gelijk, op één punt na. Vitamines en antioxidanten worden vernietigd door verwarming. Het maakt daarbij niet uit waar die warmte vandaan komt - van een magnetron, van een gasfornuis, van een houtvuur of van iets anders: al die warmte maakt vitamines en antioxidanten kapot. Hoe langer de melk warm is, hoe meer vitamines en antioxidanten kapot gaan. Daarom wordt melk ook zo kort mogelijk gepasteuriseerd, opdat er zoveel mogelijk voedingsstoffen behouden blijven. In de magnetron warmt de melk sneller op dan op het fornuis. De melk is dus *korter* warm wanneer je de magnetron gebruikt. Dat betekent dat de voedingsstoffen in de magnetron weliswaar minder worden (een deel gaat kapot), maar dat de voedingsstoffen nog veel meer verminderen wanneer je de melk op een gasfornuis zou verwarmen. Wil je dus zoveel mogelijk voedingsstoffen behouden, warm de melk dan zo snel mogelijk op  --  in de magnetron dus.
Ik doe het altijd en ben hiervan nog nooit ziek geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet. Een magnetron doet iets met de moleculaire toestand van de melk ('trekt' ze uit elkaar) en daarbij verandert er niks anders dan wat er met melk opgewarmd in de pan doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In theorie zou het kunnen dat als je melk in een baby-flesje verwarmt (ongeacht of je dit in een magnetron of steelpannetje met water doet) er spoortjes ftalaten of andere bestanddelen van het plastic flesje terechtkomen in de melk.
Dat speelde vroeger meer dan nu. Er worden tegenwoordig veel strengere eisen gesteld aan baby-flesjes dan een paar jaar gelden.