Kun je een (gemarineerd) speklapje goed klaarmaken op een contactgrill? Of is in een pan toch beter?

In een pan lijkt het me vetter en dus ongezonder. In de contactgrill loopt het vet namelijk weg in een opvangbakje, zodat je het later niet op eet.
En als het kan, moet het dan met de grill open of dicht? Zie afbeeldingen voor een plaatje van een contactgrill.

Wie heeft er ervaring mee of weet er iets zinnigs over te vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
11.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Vet is niet slecht hoor.
Alleen transvet, rest kun je prima eten

Het beste antwoord

Speklapjes kan je heel goed grillen met een contactgrill. Ik doe het altijd met de deksel dicht. Dan wordt het vet er als het ware meer uitgeperst en krijg je bovenop ook mooie grill-streepjes. Met open deksel krijg je door het meermaals draaien vaak geen duidelijk strakke grillstreepjes. Ziet er gewoon smakelijk uit en het oog wil bij mij zeker ook wat! Nog een bijkomstigheid bij het gesloten deksel, is het feit dat het lapje niet hoeft te worden ingesneden om kromtrekken door het krimpen te voorkomen.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben het gisteravond geprobeerd (met gesloten grill) en ze waren erg lekker.

Andere antwoorden (1)

Een speklapje kun je ook prima op de BBQ klaarmaken, dus waarom zou het niet op de contactgrill kunnen? Wel zou ik het inderdaad met de contactgrill open bakken, alleen kan ik geen objectieve verklaring daarvoor geven.

Overigens ben ik persoonlijk meer fan van de pan. Je kunt halverwege ook het vet afgieten zodat je het lapje alsnog vrij 'droog' afbakt. Spek is nu toch eenmaal een vrij vet stukje vlees, dus als er dan nog een beetje vet aan zou zitten, kun je dat ook verwaarlozen.