kun je gedroogde cranberries bewerken tot cranberry saus

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
26.5K

Het beste antwoord

ja dat kan je op deze manier doen
laat ze een half uurtje weken in water
1 sinaasappel
225 gr. cranberry′s
225 gr. suiker

Schil de sinaasappel met een dunschiller.
Haal alleen de schil eraf, niet het wit.
Pers de geschilde sinaasappel uit

Zet de repen sinaasappelschil en de afgegoten cranberry′s met het sinaasappelsap op in een middelgrote pan.
Voeg de suiker toe en giet er 1,5 dl. water bij.
Breng het vocht aan de kook en los er al roerend de suiker op.
Laat alles 10-15 min. zachtjes doorkoken tot de cranberry′s openbarsten.
Haal de schil uit de pan.
je kan de saus ook door een zeef gieten ,maar is niet nodig als je berries
er in wl hebben
Laat de saus voor het opdienen afkoelen
Cranberry saus bindt vanzelf bij het afkoelen,
maar indien nodig kunt u haar nog verder binden met wat aangemaakte maizena
Wilt u er jam van maken, voeg dan 500 gram geleisuiker toe.
Zet de pan weer op het vuur en roer de suiker door het mengsel.
Laat het wederom aan de kook komen, en al roerende pruttelen tot
de geleisuiker is opgelost en doe ze dan in schone potjes en zet ze even op zijn kop tot ze zijn afgekoeld
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dit zelf ook uitgeprobeerd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja dat maak ik meestal met de feestdagen te zien wat voor vlees ik koop dan koop ik 1 a 2 zakjes meer en maak van de rest jam die gretig door mijn zoon meegenomen wordt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, ik ga het uitproberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb drie antwoorden en ze lijken op elkaar, alleen was jij de eerste en die heb ik uitgeprobeerd en het is gelukt. Geweldig bedankt.

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan.
Laat 250 gram gedroogde cranberry's een uur wellen nadat je ze gewassen hebt.
Na uitlekken voeg je er 2 deciliter sinaasappelsap aan toe en het geheel kook je tien minuten.
Zeef de massa, en voeg er dan 2 deciliter bouillon, 2 eetlepels suiker, en 2 deciliter rode port aan toe.
Breng het geheel aan de kook en laat het vijf minuten indampen.
Bindt de saus licht af met maïzena, en breng het verder op smaak met wat zout en peper. Als laatste kan je er wat braadvocht van het vlees bij doen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dit ook zelf een keertje uitgeprobeerd?
Gedroogde bessen of peulvruchten (behalve sprilterwten en linzen) móet je even laten volzuigen met water, dus weken. Een uurtje is ruim voldoende.
Een heel simpele makkelijke saus maak je door de bessen 200 gr. suiker en 100 ml. water in een magnetronbestendige schaal te doen en ze, afgedekt met vetvrij papier,
ca. 7 min. te koken op de hoogste stand in de magnetron, tot ze openbarsten.

Het is overigens ook lekker en heel verrassend van smaak, door wat basterdsuiker en water op medium vlam aan de kook te brengen en al roerend enkele minuutjes laten pruttelen. Doe er dan de geweekte cranberries bij en stukjes/blokjes geschilde peer.
Doe er enkele lepels vloeibare honing bij , roer alles goed door en laat even koken tot de bessen openbarsten en de saus wat dikker wordt. Binnen ca. 5 min. is dit het geval.
Haal dan van het vuur en roer er wat citroensap en -rasp door.
Dan laat je het afkoelen tot het op jouw gewenste temperatuur is, zelfs koud is het lekker, vooral bij een pudding als griesmeel- of vanille-.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je dit zelf ook geprobeerd?
amc
10 jaar geleden
Ik schrijf meestal uit eigen ervaringen, anders kan ik het niet waarmaken.
Wat bedoel je precies? Het eerste deel in de magnetron of het tweede waar het om een specifieke smaakbeleving gaat?
Beide heb ik uiteraard ooit zelf geprobeerd, maar de magnetron is waarschijnlijk niet hetzelfde bij jou en die ken je zelf het beste.
De tijden kunnen iets anders worden hierdoor.
Het recept met de perenstukjes heb ik gedaan toen appel niet zo lekker was als ik verwacht had. Heb toen de peer genomen omdat die toch weg moest. Ik probeer nl. graag uit en ga een experiment nooit uit de weg (^0^).
amc
10 jaar geleden
Heb je nou stevige peren (was bij mij niet het geval) dan zou ik de perenstukjes eerst even in het suiker/water mee laten pruttelen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke bedankt. Ik ga het zeker uitproberen.