Raken kikkererwten ooit gaar, zoja, wanneer?

Alleszins niet na een uur of zes in de slow cooker op de hoogste stand...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.3K
Amadea
10 jaar geleden
Had je ze wel eerst geweekt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
neen
Amadea
10 jaar geleden
Dat is dus de oorzaak. Kikkererwten moeten eerst een dag weken, en daarna krijg je ze pas gaar gekookt.
Ritsuka
10 jaar geleden
Staat ook op de verpakking als het goed is

Het beste antwoord

Ik vermoed dat je gedroogde kikkererwten hebt gebruikt. Gedroogde peulvruchten moeten altijd een nacht weken in ruim water, althans minstens 8 uur, zodat ze zich vol kunnen zuigen met vocht. Alleen spliterwten en rode linzen hoeven niet geweekt te worden. Je hoeft ze echter niet weg te gooien hoor, je kunt er best nog een stamppotje van maken en er wat goede olijfolie door roeren, kruiden met zout, peper en evtl. knoflook als je dat wilt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Kikkererwten zijn een soort peulvrucht die sowieso lang stevig blijft, dus relatief langer moet koken dan andere soorten. Zelfs in de snelkookpan duurt het 13-18 min. voor ze gaar zijn als ze geweekt zijn. Ongeweekt koken de velletjes kapot en zelfs in de snelkookpan blijven ze van binnen aan de harde kant. Ze hebben dan ook een tijdsduur nodig van 30-45 min. en het resultaat is niet geweldig.

Toegevoegd na 11 minuten:
Bovendien is inweken ook nog eens gezonder.
De kooktijd van geweekte kikkererwten is overigens ook zeker een uur of nog langer.
amc
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel, voortaan zet ik deze kikkers een nacht in de week!