Hoelang kan ik appeltaart deeg bewaren?

Ik wil voor zondag een appeltaart maken.
Nu dacht ik als ik vanavond het deeg alvast maak, morgen de appels erin doe en deze zaterdag geheel afbak.. Kan dit?
Kan het negens op internet duidelijk vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
31.2K
Ritsuka
10 jaar geleden
Let op met kaneel en suiker, als je dat te lang laat staan met de appels, zakt het naar beneden, en heb je een rare crunchy laag onderin

Het beste antwoord

het deeg kan je best een dag op voorhand maken maar de rest is niet aan te raden
dat zou ik de dag zelf doen dan heb je een lekkere appeltaart en anders een zompig geval waar je spijt van krijgt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee niet doen, de appels moet je zo kort mogelijk van tevoren snijden ivm het bruin worden. Het deeg zou je eerder kunnen maken en in de koelkast kunnen bewaren.

Appeltaart is warm het lekkerste dus ik zou het deeg op zaterdagavond maken en op zondagochtend de appels schillen en afbakken maar je kunt dit ook op zaterdag doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het deeg kan je goed van tevoren maken. Leg het in de koeling tot gebruik.
De pakketjesvorm is handig bij het uitrollen.
Ga je het uitrollen om de vorm te bekleden; strooi wat bloem op het werkblad en op je handpalmen. Kneed het deeg weer door tot het soepel is.
Lukt het uitrollen niet, kneed er dan een lepel water door.
De appels kan je op zaterdag alvast schillen, doe ze in stukjes gesneden in een diepvriesdoos , strooi er nog geen suiker over en besprenkel ze met wat citroensap. Even goed mengen zodat het sap overal wel zit. Dit verhindert het verkleuren van de appel. Goed afdekken want zuurstof is de boosdoener van verkleuring. Zet ze dan in de koeling en houdt de doos dicht.
Nog een goede tip; je zult er wel rozijntjes door doen en doe die dan in een plastic zak, strooi er suiker en kruimels van biscuitjes, custardpoeder, of maizena door. Hierdoor wordt de vulling niet te nat. De zak even doorschudden zodat alles goed verdeeld wordt. De appels ook even laten uitlekken voor je ze met de rozijnen vermengt en in de taartvorm vult.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het klaargemaakte deeg wel verpakken in huishoudfolie voor je het in de koeling legt. De bal deeg kan je ook het best als pakketje opvouwen, dus even uitrollen en opvouwen tot een vierkant pakketje dat je zo inpakt en in de koeling bewaart.
amc