Waarom zijn mijn ribkarbonades de laatste tijd na het braden aan de buitenkant zo blank en van binnen zo droog?

Ik gebruik Buttella met een scheutje olijfolie en de ribkarbonades haal ik bij de Jumbo of AH. Zijn er mensen met dezelfde ervaring of weet iemand de oorzaak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
Probeer het eens met echte boter. Maakt dat verschil?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan soms ook aan de koekenpan liggen, zo wil vlees braden in zo'n keramieken (witte) koekenpan bij mij ook nooit echt lukken...

Het beste antwoord

Had je wel altijd bruine karbonades ? Misschien gebruik je ander bakvet of een andee bakvetcombi? Aan het vlees zelf kan het niet liggen, dat kan alleen aan de bereidingswijze liggen. Ribkarbonades zijn in feite filetlapjes waar het beentje nog in zit, dus heel mager vlees en snel gaar.
Wil je ze bakken in braadvet met olie, laat het vlees eerst op temperatuur komen, dus niet direct uit de koelkast bakken. Dan koelt het braadvet teveel af.
Doe olie in een pan met dikke bodem en laat de Butella samen met de olie heet worden. Leg het drooggedepte (even met een stukje keukenpapier) vlees erin als het braadvet heet is en braad een kant zo'n 3 minuten. Daarna de andere kant. In totaal is het in 6-8 min. bakken gaar. Wordt het vet te heet dan schakel je het vuur op middelhoog. Dan moet je bruine karbonaadjes hebben.
Je kunt de karbonades ook eerst inwrijven met olijfolie waadoorheen je kruiden als knoflook, pepr en zout gemengd hebt en dan de karbonades in een droge anti-aanbakpan bakken of in een grillpan. Gegrilde ribkarbonades zijn ook lekker en in een grillpan krijg je dan altijd van die bruine streepjes. Dat ziet er toch ook smakelijker uit dan van die bleke exemplaren die ook nog eens droog zijn.
Het ligt in elk geval niet aan de Butella, ik gebruik die ook vaker en heb altijd bruin vlees. Het moet echter eerst zelf kleuren en heet genoeg zijn.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hoe het komt dat die NU minder sappig zijn dan TOEN weet ik ook niet.
Misschien een beetje te hard en te lang laten bakken tov vroeger?
Als u de 2e zijde bakt moet u die eens insmeren met een beetje honing, zeer lekker en ze binnenin ook zachter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te beginnen Buttella wordt niet bruin, dat staat op de fles, voor het bruiningsresultaat kun je daarom misschien beter wat minder Buttella en wat meer olijfolie gebruiken.

Kort aanbraden aan beide zijden en ook regelmatig omdraaien en dan afblussen met water en een tijdje hierin laten doorbraden. Kruiden naar smaak toevoegen.
11 jaar geleden
Het probleem zit hem volledig in een te lage temperatuur bij de aanvang van het bakken.

Door de te lage temperatuur schroeit het vlees niet meteen dicht met als gevolg dat de sappen uit de karbonade sijpelen tijdens het garen.

Gebruik desnoods een ander braadproduct dat wel een hogere temperatuur kan hebben dan wat je nu gebruikt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat goed werkt is om van te voren de vlees te marineren. Heel simpel. Je strooit er zout en peper op en een mix van kruiden bv chilimix. Dan pak je een plastic zak en doet hier wat olie in, wat mosterd en evt ketjap. Belangrijk is dat je niet vergeet er wat citroensap bij te doen. Hier wordt je vlees malser van. Vervolgend doe je je karbonades erin en schudt alles door elkaar en laat dit minimaal 1 uur staan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Belangrijk is om het vlees niet te lang te bakken. het ligt een beetje aan de dikte ervan. Zelf bak ik ze hooguit 15 minuten.