Hoe smelt je een banaan?

Toen ik jong was, en in Limburg opgroeide maakte mijn oma altijd Hete Bliksem. Dit was mijn favoriete gerecht, en wilde ik weer maken voor mijn man, maar hij is allergisch voor appels. Ik wil het dus graag maken met banaan. Hiervoor leek het mij een goed idee om eerst de banaan te smelten. Ik heb hier nog geen ervaring mee, dus ik vroeg mij af of mensen ervaring hebben met het smelten van fruit. Bovendien, wat voor worst combineert goed met banaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.2K
Amadea
11 jaar geleden
Banaan kan niet smelten, en is ook niet geschikt voor hete bliksem. Weet je dat er een speciale anti-allergische appelsoorten bestaan? Bijvoorbeeld Santana.
Maar als hij ook die niet eten kan, dan zou ik het proberen met peren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat is appels met peren vergelijken.maar wel logischer dan banaan.
Amadea
11 jaar geleden
Weet je waar banaan goed bij smaakt? Bij rijst met pittige kerriesaus. Dan geven plakjes banaan een lekker zoete tegensmaak.
j5m
11 jaar geleden
Misschien moet je er eens aandenken om vegetarischs gehakt te gebruiken.
Dat is neutraal van smaak.
succes ermee.
j5m
11 jaar geleden
bananen kun je wel in de blender doen en dan op de hoogste stand mixen.
werkt prima.
Amadea
11 jaar geleden
Dat is niet smelten maar fijnprakken. Is wel heel lekker voor een koude tropische shake, maar past echt niet in een warme maaltijd!
amc
11 jaar geleden
Fruit kan je niet smelten, je maakt het zacht door zacht te koken en stampt het dan fijn. Ik kan me niet voorstellen dat je hete bliksem zonder appels (die het juist zo lekker fris en heet maken) met bananen lekker zult vinden. Het zal in NIETS lijken op de smaak die je van oma gewend bent en die je zo lekker vond, zonde van het werk!
Banaan kan je wel door de zuurkoolstamp doen, op het laatst in plakjes, samen met rulgebakken gehakt, stukjes augurk, rozijntjes en rode paprika in reepjes/blokjes.
Gestampte banaan wordt al heel snel bruin en ziet er dan onsmakelijk uit. Wat zeker ook lekker is ipv. appels;
Neem eens stoofperen! Heel lekker is hete bliksem met Gieser Wildeman peertjes
omdat die stevig en fris zijn en ook lekker heet blijven in de stamppot.
Schil en snijd de peren in kwarten, zonder klokhuis en kook ze ruim ½ uur in een laag water met 1 kaneelstokje en suiker. Kook in een andere pan de aardappels met 1 groentebouillonblokje. Bak intussen spekblokjes bruin en knapperig en doe het spekvet in een pannetje.
Giet de peertjes af, haal het kaneelstokje weg en giet het kookvocht bij het spekvet.
Stamp de afgegoten aardappels fijn,( bewaar wat aardappelvocht want peertjes zelf hebben geen vocht) en stamp de peertjes erbij of snijd ze in grove stukjes en meng ze door de aardappelpuree. Doe er evtl. wat aardappelvocht bij voor de smeuïgheid.
Schep de uitgebakken spekjes door de stamp en maak op smaak met zout en peper.
Intussen breng je het peren-spekvet zacht aan de kook, roer wat maizena of aardappelzetmeel los met wat water en roer dit papje door het peren-spekvet tot het een gebonden sausje is geworden. Lekker is het om er wat mosterd door te roeren, nog heel even pruttelen, wat peper en zout en klaar is een lekker sausje voor in het kuiltje! Trouwens ook lekker met gebakken bloedworst!

Antwoorden (3)

De appels smelten ook niet in de hete bliksem, een kwestie van fijnstampen. Dat zou met bananen ook niet moeilijk moeten zijn. Peren zou ik net als de eerste reactie ook liever gebruiken, al is dat misschien een persoonlijke smaakvoorkeur.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je banaan in stukjes snij en door de hete aardappelen stampt dan smelt de banaan ,maar of het een succes is weet ik niet het lijkt dan meer op een baby hapje ,ik zou het met peren proberen dat is wel lekker ,en daar kan gewoon een speklapje of een balletje gehakt bij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het belangrijkste is dat de banaan warm is als je die door de aardappelen stampt (het is de W van wakker , stamppot eten), de banaan is van zichzelf zacht dus koken hoeft niet, lijkt me dan ook het makkelijkst als je ze Au-bain marie verwarmt en daarna door de aardappelen doet.