In kringloop gekocht: metalen houdertje, glazen binnenkopje, erboven op:metalen opbouw, die op een cafetiere lijkt. Hoe zet ik hier nu koffie in?

En hoeveel (gram, lepels?) koffie moet ik erin doen?
Ik heb al gegoogled, niets gevonden.
Het oogt als een ouderwets koffie-kopje-voor een, en misschien is het dat ook wel...maar dan kan ik dat "cafetiëre-systeem) weer niet verklaren!
Dus: alle suggesties welkom!

Heb geprobeerd een foto te maken , maar dat is me niet gelukt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1K
Antoni
11 jaar geleden
Kan je hier iets mee: http://www.goldencoffeebox.nl/nl/duwpot.html ?
Antoni
11 jaar geleden
Weet je overigens zeker dat het door jou gekochte setje compleet is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lukt het foto maken niet of het uploaden hier?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, sorry, Pelle, een foto maken lukt nog niet...
Amadea
11 jaar geleden
Staat er misschien een merknaam op, zodat daarmee gegooglet kan worden wat voor soort apparaatje het is?
Amadea
11 jaar geleden
Is het zo'n ding?: http://i49.tinypic.com/kc08d5.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Briljant, Amadea (grr, waarom kom ik daar nou niet zelf op....Het is een DUR.O.BOR, alwaar ik ook de gebruiksaanwijzing vond...
Ik moet nog zien of daar echt zo'n goed kopje uitkomt, en ik had die kopjes vaker gezien, maar steeds zonder die aanstamper! Maar (weer) bedankt dus!

Het beste antwoord

Afgaand op de beschrijving zou het een eenpersoons koffiezetapparaatje kunnen zijn, zoals die bij een verhuizing van me is gesneuveld. Ik heb me laten vertellen dat ze in België beter bekend waren. Ze dateren uit de 50er, 60er jaren van de 20e eeuw. De bodem van het bovenste metalen deel is voorzien van een heleboel kleine gaatjes.
Hoe ermee te werken? Als je erg fijn gemalen koffie hebt, een rond filtertje onderin het bovenste metalen deel doen (bij grovere koffie is dat niet nodig), vullen met heet water, het dekseltje erop en wachten tot de koffie is doorgelopen. De hoeveelheid koffie hangt erg van je smaak af. Zelf wil ik graag een beetje pittig, dus ik deed daar twee afgestreken maatschepjes is. Gewoon een beetje proberen.

Proost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal, alleen zit hier dus nog zo'n rond "aanstampertje" bij, zoals die ook bij de cafetiere zit. Die hoort er volgens mij wel echt bij! In ieder geval ben ik een stuk dichter bij de oplossing, dank.
Nu nog dat stampertje ergens erbij kwijt! In ieder geval een +!