Hoe krijg ik mijn zelfgemaakte belegde pizza op de gloeiendhete pizzasteen?

Ik maak zelf graag pizza's met een dunne bodem. Sinds kort heb ik een pizzasteen maar weet niet goed hoe ik de pizza met beleg en al op de pizzasteen krijg terwijl deze mooi blijft. Iemand trucs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
25.6K

Antwoorden (4)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel!
Ik bedoelde eigenlijk of er iemand een truc of tip heeft als alternatief op de pizzaschep. Deze heb ik momenteel nog niet maar zou vanavond wel graag mijn pizza heel op de steen krijgen! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt hem natuurlijk ook met behulp van bakspatels van een bord of snijplank afschuiven op de pizzasteen. Met de bakspatels kun je de pizza op de plek leggen waar je hem hebben wil.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is absoluut niet de juiste oplossing. Ten eerste moet de steen het vocht uit de bodem van de pizza trekken om het knapperig en luchtig te maken. Met papier ertussen vervalt de voornaamste reden om een steen te kopen. Ten tweede, de steen moet al heet zijn wanneer de pizza erop komt te liggen. Het deeg moet meteen gaan bakken om weer de perfecte bodem te krijgen. Dit is ook de reden dat je een pizza liever nog op 380 graden bakt dan op 280. Hoe heter hoe beter! Enige juiste oplossing is een pizzaschep met een zeer dunne rand om zo de pizza makkelijk op te scheppen. Tevens klein beetje bloem op het werkblad strooien.
Misschien lukt het met een groot vel bakpapier dat je groter maakt dan de hele pizza, zodat je de rand van het papier kunt vastpakken en via een platte snijplank waarop je de pizza hebt gemaakt/belegd, overschuift naar de steen en met papier en al laat bakken. Is hij klaar dan kan je hem via/met het papier er weer uit nemen.
Dit lijkt mij dan nog de beste optie.
Of; het deeg op de steen leggen en hem daarop beleggen. Zo hoef je men niet met vulling te transporteren, want dat is juist het lastige!
amc
11 jaar geleden
Gebruik een mengsel van half bloem en half griesmeel, bestrooi daar een "houten"plank en aanrecht mee.
Strooi ook voor het bakken een beetje op de hete pizzasteen.
Maak de pizza op een met het mengel bestoven aanrecht, je zult zien dat met dit mengsel het deeg los van de aanrecht blijft.
Schuif dit voorzichtig op de plank en breng dit over naar de pizza steen.
Na het bakken trek je de pizza met een vork, op een plank uit de oven.
Het bloem griesmeel mengsel kun je in een afgesloten bakje bewaren tot een volgende keer.
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het handigst is een taatplaat te nemen.
Dat is een aluminium plaat, gewoon een rond metalen schijf. Die krijg je in een (banket) bakkerswinkel of keukenbenodigdheden winkel.
Succes