Waarom verbranden mijn cupcakes terwijl de eerste ronde goed ging?

Ik heb cupcakes gemaakt en de eerste 6 gingen goed. Mijn oven staat op 180 graden en ze staan in het midden van de oven. (18 minuten) De tweede en de derde keer verbranden ze al na 10 minuten. Heb de oven al lager gezet en de plaat onderin gezet. Het helpt niks. Weet iemand hoe dit kan??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Normaliter bak je cupcakes in een voorverwarmde oven van 175 graden C. bij een elektrische oven en heb je een heteluchtoven op 165-170 graden C. In het midden bij de elekrtrische, bij hete lucht maakt het niet uit maar in het midden is meestal standaard. Ik neem aan dat je geen hete luchtoven hebt want anders kon je er wel 3 blikken tegelijk in zetten.

Het ligt toch echt aan de oven als ze snel verbranden en zelfs als je ze op lagere temperatuur bakt. Ik zou ze daarom bakken bij 170 graden en misschien iets langer .
Na de 20-22 min. die ervoor staan, even een sateprikker erin steken om te kijken of ze gaar zijn. Maak de ovendeur echter niet eerder open dan wanneer er 15 min. verstreken zijn, anders loop je het risico dat ze inzakken.
Komt de prikker er droog uit, zonder kruimeltjes eraan, dan zijn ze gaar.
Mochten ze toch te donker worden, dek ze dan even af met aluminiumfolie.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je je cupcakes in de oven legt dan word de oven automatisch elke keer heter dus de tweede en derde keer is de oven heter als de eerste keer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beetje vreemd als je gewoon aan voorverwarmen doet, mijn oven houdt gewoon zijn temperatuur vast hoor.