Om toe te voegen aan bloem, zodat deze beter kan rijzen. Het gebak wordt er dan luchtiger van.
Amadea
11 jaar geleden
Bakpoeder wordt het meest gebruikt als rijsmiddel voor gebak, brood, beslag van pannekoeken ed. Een rijsmiddel doet het gebak in volume toenemen.
Bij deeg en beslag gebruik je hiervoor rijsmiddelen die een deeg of beslag met gasbelletjes vullen. Hierdoor neemt het in volume toe en komt er meer lucht in, het wordt dus luchtiger en zachter.
Het is afhankelijk van het deeg welk rijsmiddel je gebruikt.
Je kunt de rijsmiddelen grofweg in 2 soorten indelen;
Gist; meest geschikt voor brood en alcohol. Dit is een levend organisme en is in staat om stevig kneeddeeg omhoog te drijven en in volume te doen toenemen.
Bakpoeder en zuiveringszout; Chemische rijsmiddelen; vooral geschikt voor slap deeg en dun beslag zoals voor cake, muffins, taart enz.

Bakpoeder is nl. niet elastisch genoeg om de gasbelletjes die vrijkomen langere tijd vast te houden zoals bij gist gebeurt. Omdat de kooldioxide snel vrijkomt (in tegenstelling tot gist)moeten deeg en beslag met chemische rijsmiddelen meteen na het doorroeren gebakken worden. Chemische rijsmiddelen kunnen prima tegen hoge temperaturen en het rijzen gebeurt vaak in de oven.

Rijsmiddelen maken gebruik van de reactie tussen bepaalde zuren en zg. basische stoffen. Dit leidt tot de aanmaak van kooldioxide- het gas dat ook gisten aanmaken.
Je hebt dus altijd een base en een zuur nodig, anders gebeurt er niets!

Ook werd het vroeger al gebruikt voor andere doeleinden; de zg. huis-tuin- en keukentips; Maak een papje van bakpoeder en lauwwarm water en breng dit op de voeten aan als je last hebt van zweetvoeten. Even laten inwerken, voeten afdrogen en poederen met talcpoeder.

Ook is het een goede geurtjesvanger in de koelkast of ander plek waar je nare luchtjes ruikt. Zet er een schoteltje met bakpoeder of gemalen koffie neer. Dit absorbeert storende luchtjes.

Waar schuurmiddel te agressief is (bijv. pannen met een kunstof laagje), is bakpoeder een effectief alternatief. Doe 1/8 l. water met 2 el. bakpoeder in de aangezette pan en breng het aan de kook. Giet de pan leeg en spoel goed uit met schoon water. Droog tot slot af en het oppervlak zal niet zijn aangetast.

Vroeger deed mijn moedre al een zakje bakpoeder bij de witte was om de was nog witter te krijgen. Ik doe het vaak bij mijn witte vitrages samen met het wasmiddel in de machine. Geeft niet alleen witheid maar ook versteviging aan de vitrages.
amc