Kun je elke braadpan (dikke bodem) ook in de oven gebruiken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
36K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit welke matrealen bestaat de pan?

Antwoorden (3)

nee, en dat is voornamelijk afhankelijk van het soort handvat wat aan de pan zit. sommige materialen kunnen niet tegen de grote hitte van de oven.
11 jaar geleden
Niet elke braadpan, maar als je braadpan gewoon geheel van een metaal is, dan is er geen probleem. Met houten/plastic handvatten zou ik het niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De meeste goede braadpannen zijn van gietijzer, vaak met een glanzend- en gekleurde of matzwarte emaillelaag afgewerkt. Gietijzer geleidt de warmte namelijk het best. De dikke bodem zorgt nog eens voor extra warmte vasthouding /verdeling.
Een dikke bodem kan dus altijd in de oven staan.
Waar je op moet letten zijn de handvatten. Vaak kunnen die bij grote hitte vervormen/smelten en verkleuren ze.
Gietijzeren produkten met een houten handvat mogen niet in de oven gebruikt worden.
Gietijzeren produkten met kunststof knop en/of handvat mogen meestal tot maximaal
190 graden C. in de oven.
Gietijzeren produkten met roestvrijstalen of gietijzeren knop en/of handvat kennen geen maximale temperatuur in het gebruik. Die kunnen altijd in de oven.

Toegevoegd na 7 minuten:
Er zijn echter ook braadpannen met kunststof grepen die wél in de oven kunnen, ook met hoge temperaturen. Ik heb zelf zo'n ' Fissler' pan. Het is een dure aanschaf maar is zijn geld echt waard. Deze pannen zijn er speciaal op toegerust. Dit staat echter altijd speciaal bij de gebruiksaanwijzing aangegeven.
Heb je geen gebruiksaanwijzing erbij en is het geen dure pan geweest. zou ik geen risico nemen bij kunstof grepen/knop en niet boven de 190 gr. gebruiken in de oven.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, correct en compleet antwoord! +