Kan je magere runderlappen bereiden in de oven met een braadzak?

Ze moeten namelijk lang opstaan, vanwege de smaak en structuur, maar kunnen magere runderlappen dan ook in een braadzak in de oven?

En zoja, hoelang moet het dan in de oven? En welke kruiden en groenten zijn er lekker bij?
Kortom: Heeft er iemand een lekker recept bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.7K

Het beste antwoord

Ja hoor, ook rundvlees kan in de braadzak. Je moet er wel voor zorgen dat er voldoende vocht in de zak zit, dan gaart je vlees net zo lekker als in de pan, gewoon ook minimaal 3 uur in de oven laten staan, de onderstaande tijden zijn niet voor suddervlees bedoeld.
Vul de braadzak met de gewenste ingrediënten. Kruiden en groenten geven het gerecht extra smaak. Voeg enkele lepels vocht (water, wijn of bouillon) toe, sluit de braadzak goed af en plaats hem in de oven of magnetron.
Na de bereiding kunt u het kookvocht gebruiken voor een heerlijke vetarme jus of saus.

Bereidingstijden

Kleine vis, visfilets, vismoten ± 25 minuten 180-200°C
Grote en hele vis 40-60 minuten 180-200°C
Gevogelte in stukken 30-50 minuten 180-200°C
Klein gevogelte, kip, etc. 45-60 minuten 180-200°C
Groot gevogelte, kalkoen, etc. 3 kg/130 minuten 180-200°C
Stevige groenten 1 kg/40-50 minuten 180°C
Rund-, varkens-, lamsvlees 180-200°C
(per cm dikte ± 12-15 minuten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Runderlappen moet 3 à 4 uur sudderen in de pan. (Eerst even aanbraden, dan wat water erbij. Een paar kruidnagelen en twee laurierblaadjes. En dan op een heel laag vuurtje latten sudderen).
Ze kunnen niet in de oven. Nou ja, het kán wel, maar dan worden ze niet lekker zacht en mals. Dan kan je net zo goed op een schoenzool gaan kauwen.
Lekker bij sudderlapjes vind ik rodekool met appeltjes en gekookte aardappelen.
Om de jus wat dikkig te krijgen kan je de runderlappen door het meel halen voordat je ze aanbraadt. Eet smakelijk, maar doe ze NIET in de oven!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet het gefruite uitje, plakje peperkoek, de uitgebakken, (gerookte), spekblokjes en een scheutje rode wijn niet. Verder helemaal eens, sudderen, sudderen en nog eens sudderen. Zeker niet in de oven. Probeer ook eens (grote) spruiten erbij.
In een braadzak wordt alleen lekker als je het vlees eerst hebt aangebraden en dus kun je beter de sudderlapjes met braadpan en al in de oven zetten op 100 tot 110 graden Celcius. Als je ze dan een uurtje of vijf laat garen krijg je fantastische lapjes.
Ikzelf vind het altijd lekker om er na het aanbraden wat kruidnagels, jeneverbessen, laurierblaadjes en peperkorrels bij te doen en je moet de lapjes wel onder zetten, hetzij onder bouillon, hetzij onder (rode) wijn met water, hetzij onder bier.
Heerlijk met gekookte aardappels en rode kool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik maak zo wel eens goulash en dat smaakt heerlijk.
Ik snijd de runderlapjes in blokjes en doe ze in een diepvrieszak. Dan doe ik tomatenpuree, zout, peper, paprikapoeder, knoflook en een beetje kaneel erbij en kneed de zak en daarmee alles goed zodat de kruiden goed verdeeld zijn.
Dan vul ik alles in een braadzak, doe er 2 lepels water bij en sluit de zak. Heb je geen hete luchtoven, schuif het koude rooster met de zak erop (of in de koude ovenschaal) op de tweede inschuifhoogte van onderen in een voorverwarmde oven van 120 graden C. In een hete luchtoven maakt de hoogte niet uit.
Zo laat ik hem dan garen in zo'n uur of 3. Mag op deze manier zelfs de hele middag. Het vlees wordt alleen maar meer boterzacht. Het is dan echt om te zuigen en lekker gekruid. Als ik ga serveren, stort ik alles in een schaal, evtl. nog wat zout/peper erover malen en naar smaak nog wat room of crème fraîche erdoor roeren.
heerlijk met rijst of spiralli pasta!
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klinkt goed! Mag ik vragen welke hoeveelheden je dan gebruikt van de kruiden, vlees en tomatenpuree?
amc
11 jaar geleden
Dat kan ik moeilijk in exacte hoeveelheden aangeven. Ik maal de peper op gevoel, dus zoveel ik denk dat lekker is. Houd zelf niet van erg scherp, dus een paar flinke draaien is genoeg. Zout gebruik ik weinig, dus ook maar een paar slagen (ik maal altijd grof zeezout)
paprikapoeder ong. een theelepeltje over 500 gr. en een klein blikje tomatenpuree. Ligt er net aan hoeveel je van tomaat houdt. Voor knoflook geldt hetzelfde. Zelf gebruik ik 2 teentjes of ik maal flink wat gedroogde in de molen. Kaneel een beetje tussen duim en wijsvinger., of eeen mespuntje. Dit is maar een kleine toevoeging die dient om de andere smaken nét een iets andere sensatie te geven aan je smaakpapillen. Je mag het niet echt proeven als zodanig, maar het geeft wel een andere 'twist' aan het gerecht, die je wél proeft. Laat je het weg, dan proef je het. Ik neem een blikje tom.puree omdat ik alles na het garen even in een pan doe en er een tomatensaus bij maak door er wat water met 1 runderbouilllon
tabletje bij te doen. Daarna proef ik even of er nog bijgekruid moet worden. Wil je niet echt een tomatensaus erbij maken, neem je alleen een eierlepel of kleine eetlepel ervan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling!
Ik doe runderlappen altijd in de hogedrukpan. Na 1 uur is het mals als boter en het is ook niet uitgedroogd. Hier houdt je dus het vocht ook binnen, maar het duurt veel korter.