Zijn boerenkool met worst en hutspot typische Hollandse gerechten?

Wordt er buiten Nederland (en Belgie) ook boerenkool en hutspot gegeten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

In hutspot in Nederland zitten altijd aardappelen, wortelen en uien. Op zich is dat nergens voor nodig, want hutspot of hutsepot betekent zoveel als een doorelkaar husselen van alles wat aan groenten en vlees voorhanden was. In de Leidse hutspot, door de Spanjaarden nagelaten na hun aftocht in 1572, zaten bijvoorbeeld rapen, pastinaken en wat schapenvlees. De aardappelen kwamen uit de Nieuwe Wereld en raakten pas later in zwang. De wortelen waren destijds wit.

Hutspot was ook een vorm van ketelkost waarin families, tot de komst van het fornuis, een pot boven het vuur hadden hangen met groenten en soms wat vlees, waaruit werd gegeten en die iedere dag weer werd aangevuld. Een keer per week werd de pot geleegd, schoongemaakt en daarna begon de nieuwe week. Dit soort stoofpotten kwam overal in Europa voor, bijvoorbeeld onder de naam pot-au-feu en Irish Stew.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hutspot is door de Spanjaarden hier gebracht in de 80 jarige oorlog. Boerenkool wordt ook veelgegeten in Frankrijk, dus het is niet typisch nederlands.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja boerenkool met wordt en hutspot is typisch Nederlands... Het wordt op veel meer landen in de wereld gegeten, maar dan noemen ze dat heel anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Ook in Ladakh wordt hutspot gegeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in duitsland hebben ze grunkohl met worst en ook hutspot hebben ze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut is dit een Nederlands gerecht, en dit wordt ook in andere landen gegeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, typisch nederlands.. ontstaan uit armoede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kom veel in Hongarije en daar kennen ze het helemaal niet.
Zelfs boerenkool wordt daar helemaal niet verbouwd.
Hutspot kennen ze daar ook niet.
En zo zal het wel in meerdere oost europesche landen zijn.
Ik heb het daar verschillende keren klaargemaakt,en de mensen die het gegeten hebben,die vonden het lekker.
Maar dan praat ik wel over de jeugdige generatie,de ouderen willen er vaak niet aan om het te proberen.
De grote tesco supermarkten hebben het nu sinds verleden jaar wel in de diepvries liggen daar.
Maar ik blijf erbij dat dat het typisch hollandse kost is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het zijn zeker nederlandse produkten.