Wie kent een recept zoetzuur van komkommer uit de Joodse keuken?

Dit is wat ik nog weet: het waren dikkere stukjes komkommer in een pan met azijn en kruiden gekookt en afgekoeld geserveerd. Het smaakte peperig, zuur en iets zoet. Er werd geen sambal bijgedaan. Het recept kwam van een Joodse vriendin van mijn ouders.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Ik ken wel een lekker ingemaakte komkommer recept, weet niet of dit is wat je bedoelt;

Was en halveer 1 komkommer in de lengte en schraap met een lepel de pitjes eruit.
Snijd de komkommer dan in stukjes.
Breng 2½ dl. natuurazijn met 1 kaneelstokje, 10 peperkorrels en 5 kruidnagelen (of een beetje kruidnagelpoeder) en 250 gr. geleisuiker aan de kook.
Voeg dan de komkommerstukjes toe en laat alles op een laag vuurtje koken tot de komkommer glazig is.
Doe de komkommer dan met het kookvocht over in brandschone potten en sluit ze direct.

Dit gerecht heeft een zoet-zure peperige smaak.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt het natuurlijk ook zo in de pan serveren en de kruiden in een zakje/thee-ei doen zodat je die er uit kant halen wanneer je serveert.
Het heeft natuurlijk al smaak, maar na het intrekken wordt de smaak nog sterker .
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Veel succes! Wie weet is het wel het recept. Het is nl. van een oude Joodse buurvrouw van mij. Maar er zijn zoveel vrouwen die van een origineel authentiek recept een eigen versie hebben gemaakt.
Dat zijn dan van die familierecepten (^-^).

Andere antwoorden (1)

Voor de zoetzure komkommer:

· 2 kleine komkommertjes of een halve grote

· 1 el zeezout

· 100 ml witte wijnazijn

· 4 el honing

· ½ tl gemalen geelwortel (koenjit)

Aan de slag:

Maak een dag van tevoren al de komkommer klaar.

1. De komkommer in de lengte halveren en de zaadlijsten met een lepeltje verwijderen. De vier helften ieder in vijf patjes snijden. Denk aan de basisschool: 4x5=20. De parten in een vergiet leggen en ruim met het zout bestrooien. 10 minuten laten intrekken.

2. Ondertussen in een pannetje de azijn met de honing verwarmen en de geelwortel toevoegen en aan de kook brengen. Van het vuur afnemen. De komkommerparten droogdeppen met keukenpapier en de komkommer aan de nog hete vloeistof toevoegen. Laten afkoelen en een nacht afgedekt in de koelkast laten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Klinkt lekker!